Väitöstilaisuus kumouksellisen sotataidon kehityksestä

Julkaisuajankohta 28.4.2016 13.02

Kapteeni Antti Parosen väitöskirja tarkastetaan Maanpuolustuskorkeakoululla torstaina 19.5.2016. Sotataidon tutkimusalaan lukeutuva väitöstilaisuus järjestetään Santahamina-talon Itälinnake-auditoriossa kello 10.00 alkaen.

Kuva Puolustusvoimat

Kustoksena tilaisuudessa toimii Maanpuolustuskorkeakoulun professori, kenraalimajuri (evp) Vesa Tynkkynen. Vastaväittäjinä toimivat Maanpuolustuskorkeakoulun sotatieteiden tohtori Marko Palokangas sekä valtiotieteiden tohtori Christian Jokinen.

Väitöksen aiheena on "Globaali jihadistinen liike kumouksellisen sotataidon kehittäjänä". Väitöstutkimus keskittyy otsikkonsa mukaisesti kumouksellisen sotataidon kehitykseen. Siinä tarkastellaan globaalin jihadistisen liikkeen parista löytyvää strategista ajattelua ja verrataan sitä varhaisempiin, klassisiin kumouksellisen sodan strategioihin.

Keskeisenä tuloksena mallien välisestä vertailusta voidaan jihadistisen liikkeen katsoa laajentaneen toimintaympäristöä yksittäisten kansallisvaltioiden ulkopuolelle ja samalla luoneen itselleen operointitahdistaan ideologiansa ja hajalle ajetun organisaationsa koossa pitävän voiman.

Väitöskirja on ladattavissa sähköisesti Maanpuolustuskorkeakoulun Doria-julkaisuarkistosta (www.doria.fi) 5. toukokuuta lähtien.

Kapteeni Antti Paronen on valmistunut sotatieteiden maisteriksi vuonna 2007. Hän on palvellut Karjalan prikaatissa vuosina 2007–2009 sekä 2010–2013, suomalaisessa kriisinhallintajoukossa Afganistanissa 2009–2010 ja siirtynyt Maanpuolustuskorkeakoululle vuonna 2013. Sotatieteiden tohtorin tutkintoon tähtäävässä koulutusohjelmassa Paronen on ollut mukana vuodesta 2010.

Tervetuloa väitöstilaisuuteen

Väitöstilaisuuteen on vapaa pääsy. Tilaisuus järjestetään suljetulla sotilasalueella, jolloin sujuvan pääsemisen vuoksi osallistujia pyydetään ilmoittautumaan maanantaihin 16.5. klo 14.00 mennessä osoitteessa

www.lyyti.in/Kapteeni_Antti_Parosen_vaitostilaisuus_2854.

Santahaminan varuskunnan portilla tulee esittää henkilöllisyystodistus.

Lisätietoa

Kapteeni Antti Paronen, puh. 0299 530 627 tai [email protected]
Tilaisuuden yleisjärjestelyt ja viestintä tiedottaja Suvi Manelius, puh. 0299 530 121 tai [email protected]

Santahamina, Helsinki