Väitöstilaisuus poliisi- ja upseeriprofessioiden yhteiskehittelyn syventämisestä

Julkaisuajankohta 9.8.2016 12.19

Kasvatustieteen ja filosofian maisteri Johanna Anttosen väitöskirja tarkastetaan Maanpuolustuskorkeakoululla perjantaina 9.9.2016. Sotilaspedagogiikan tutkimusalaan lukeutuva väitöstilaisuus järjestetään valtakunnallisten maanpuolustuskurssien tiloissa Kruununhaassa (Maneesinkatu 6) kello 10.00 alkaen.

Kustoksena tilaisuudessa toimii Maanpuolustuskorkeakoulun sotilaspedagogiikan professori Juha Mäkinen. Vastaväittäjänä toimi dosentti Risto Honkonen Tampereen yliopistosta.

Väitöksen aiheena on "Yhteistä turvallisuutta rakentaen. Poliisi- ja upseeriprofessioiden yhteiskehittelyn mahdollisuuksista". Väitöstutkimus keskittyy otsikkonsa mukaisesti kahden viranomaistoimijan, vahvojen ja suomalaisessa yhteiskunnassa arvostettujen professioiden viranomaisyhteistyön lisäämisen mahdollisuuksiin. Katsaus tehdään teorian valossa käyttäen perusteluna esimerkiksi strategioista kumpuavaa käsitystä siitä, mitä laaja turvallisuus on tai missä valossa laaja turvallisuusajattelu tuodaan esille. Tutkimuksessa osoitetaan laajan turvallisuuden ja eurooppalaisten tutkintojen viitekehysten valossa, että poliisi- ja upseeriprofessioiden yhteistyön lisääminen on tutkimuksessa tehdyillä rajauksilla mahdollista.

Keskeisenä tuloksena on kahden eri koulutuksen saaneen profession rinnastettavuuden mahdollisuus. Lisäksi huomio kiinnittyy siihen, miten ristiriitaisia valtionhallinnon asiakirjat ovat siinä, mitä käsitettä ne turvallisuudesta käyttävät ja miten eri viranomaistoimijat todellisuudessa voivat toimia erityisesti rauhan aikana ja myös koulutusnäkökulma huomioituna.

Väitöskirja on ladattavissa sähköisesti Maanpuolustuskorkeakoulun Doria-julkaisuarkistosta (www.doria.fi) 17.8.2016 alkaen.

KM,FM Johanna Anttonen on valmistunut kasvatustieteiden maisteriksi Joensuun yliopistosta vuonna 2003 ja filosofian maisteriksi Oulun yliopistosta vuonna 2008. Maanpuolustuskorkeakoululla hän on työskennellyt vuodesta 2008 ensin koulutussuunnittelijana ja tällä hetkellä koulutuksen kehittämispäällikkönä. Sotatieteiden tohtorin tutkintoon tähtäävässä koulutusohjelmassa Anttonen on ollut mukana vuodesta 2012, mutta sitä ennen Kajaanin yliopistokeskuksen monitieteisessä tohtorikoulussa.

Tervetuloa väitöstilaisuuteen

Väitöstilaisuuteen on vapaa pääsy. Tilaisuuteen ilmoittaudutaan osoitteessa www.lyyti.in/anttosen_vaitostilaisuus .

Lisätietoa

KM, FM Johanna Anttonen, puh. 0299 530 224 tai [email protected]
Tilaisuuden yleisjärjestelyt ja viestintä: Henna Ristikangas p. 0299 530 121 tai [email protected]