Väitöstilaisuus sotilasetiikasta

Julkaisuajankohta 3.10.2016 11.27

Kenttärovasti, teologian maisteri Janne Aallon väitöskirja tarkastetaan Maanpuolustuskorkeakoululla perjantaina 28.10.2016. Sotilaspedagogiikan tutkimusalaan lukeutuva väitöstilaisuus järjestetään Santahaminatalon auditoriossa (Santahaminantie 2) kello 12.00 alkaen.

Kustoksena tilaisuudessa toimii Maanpuolustuskorkeakoulun sotilaspedagogiikan professori Juha Mäkinen. Vastaväittäjänä on professori Jaana Hallamaa Helsingin yliopistosta.

Väitöksen aiheena on "Hyvä sotilas - oikea toiminta. Miksi asevoimissa opetetaan sotilasetiikkaa?" Tutkimuksessa selvitetään kansainvälisesti viiden eri maan sotilasoppilaitosten ja asevoimien etiikan opetuksen tavoitteita ja verrataan niitä suomen Puolustusvoimissa annettavan etiikan opetuksen tavoitteisiin. Katsaus tehdään teoria - ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen ja lähteenä ovat asevoimien tuottama tekstimateriaali. Tutkimuksessa osoitetaan että eri asevoimilla on etiikanopetuksen suhteen erilaisia tavoitteitta johtuen niiden asemasta yhteiskunnassa, organisaatiosta sekä päätehtävistä.

Aineiston pohjalta voidaan muodostaa kuva neljästä erilaisesta tavoitealueesta johon etiikan opetuksella tiedostaen tai tiedostamatta asevoimissa pyritään.

Väitöskirja on ladattavissa sähköisesti Maanpuolustuskorkeakoulun Doria julkaisuarkistosta (www.doria.fi) 4.10.2016 alkaen.

Kenttärovasti, TM, Janne Aalto on valmistunut teologian maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 1996. Hän on palvellut sotilaspappina Helsingin Ilmatorjuntarykmentissä, Maanpuolustuskorkeakoulussa sekä nykyisessä tehtävässään Pääesikunnan koulutusosastolla. Vuonna 2010 hän palveli ISAF operaatiossa Afganistanissa. Sotatieteiden tohtorin tutkintoon tähtäävässä koulutusohjelmassa Aalto on ollut mukana vuodesta 2007.

Tervetuloa väitöstilaisuuteen

Väitöstilaisuuteen on vapaa pääsy. Tilaisuus järjestetään sotilasalueella, joten sujuvan liikkumisen vuoksi tilaisuuteen osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan maanantaihin 17.10.2016 kello 16.00 mennessä osoitteessa www.lyyti.in/Aallon_vaitostilaisuus

Santahaminan varuskunnan portilla tulee esittää poliisin myöntämä kuvallinen henkilötodistus tai passi.

Kenttärovasti Janne Aalto, p. 0299 510 183 tai [email protected]

Tilaisuuden yleisjärjestelyt ja viestintä tiedottaja Henna Ristikangas, p. 0299 530 121 tai [email protected]