Väitöstilaisuus Suomen ilmavalvonnasta 1930–1942

Julkaisuajankohta 16.12.2016 9.00

Kapteeni Jussi Pajusen väitöskirja tarkastetaan julkisesti Maanpuolustuskorkeakoululla perjantaina 20.1.2017. Sotahistorian tutkimusalaan lukeutuva väitöstilaisuus järjestetään Maanpuolustuskorkeakoulun Santahaminatalon auditoriossa Itälinnake (Santahaminantie 2) kello 10.00 alkaen.

Kustoksena toimii Maanpuolustuskorkeakoulun Suomen sotahistorian dosentti, FT Mikko Karjalainen. Vastaväittäjänä toimii Maanpuolustuskorkeakoulun operaatiotaidon ja taktiikan dosentti, FT, eversti Petteri Jouko.

Väitöskirjan aiheena on "Ilmatähystyspalveluksesta alueelliseen ilmavalvontaan – Suomen ilmavalvonnan kehittäminen 1930–1942". Tutkimus keskittyy ilmavalvonnan ja sen yhteistoiminnan kehittämisen vaiheisiin ja taustatekijöihin. Tutkimuksessa osoitetaan, että ilmavalvonnan kehittämiseen vaikuttivat ilmauhka, käytössä olleet resurssit, ilmavoimien käyttöperiaatteissa tapahtuneet muutokset ja yhteistoimintaosapuolien tarpeet.

Tutkimuksesta ilmenee, että useissa aikaisemmissa tutkimuksissa esitetty tulkinta douhetismin ja defensiivisen ilmapuolustuksen välisestä vastakkainasettelusta 1930-luvun Suomessa ei ole kestävä, vaan vastakkain olivat ennemminkin hyökkäävän ja defensiivisen ilmapuolustuksen koulukunnat. Tutkimustulokset osoittavat, että Suomen ilmavalvontaa ei muodostettu improvisoimalla, vaan sitä kehitettiin verrattain systemaattisesti. Ilmavalvontahenkilöstön, pääasiassa lottien, varaaminen läheltä heidän suunniteltuja sodan ajan sijoituspaikkoja mahdollisti joustavan koulutuksen ja yllätyshyökkäyksen uhkan edellyttämän korkean perustamisvalmiuden. Tutkimustuloksista ilmenee, että alueellisen ilmavalvonnan alasajoon vuoden 1942 lopulla johtivat niin hyökkäyssodankäynnin ja valloitettujen alueiden valvonnan asettamat vaatimukset kuin hävittäjien tukemisen painottuminen ilmavalvonnan tehtäväkentässä.

Väitöskirja on jo ladattavissa sähköisesti Maanpuolustuskorkeakoulun Doria-julkaisuarkistosta.

Kapteeni Jussi Pajunen on valmistunut sotatieteiden maisteriksi Maanpuolustuskorkeakoulusta vuonna 2008. Hän on palvellut Lapin ilmatorjuntarykmentissä ja Maasotakoulussa. Vuonna 2014 hän palveli UNIFIL-operaatiossa Libanonissa. Maanpuolustuskorkeakoulussa hän on palvellut vuodesta 2015 ensin tutkijaupseerina ja tällä hetkellä sotahistorian opettajana. Sotatieteiden tohtorin tutkintoon tähtäävässä koulutusohjelmassa Pajunen on ollut mukana vuodesta 2008.

Tervetuloa väitöstilaisuuteen

Väitöstilaisuuteen on vapaa pääsy. Tilaisuus järjestetään sotilasalueella, joten tilaisuuteen osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan perjantaihin 13.1.2017 mennessä osoitteessa http://www.lyyti.in/pajunen.

Santahaminan kulunvalvontapaikalla tulee esittää poliisin myöntämä kuvallinen henkilötodistus tai passi.

Tutkimus: Jussi Pajunen, p. 050 575 6025 tai [email protected]

Tilaisuuden yleisjärjestelyt ja viestintä: tiedottaja Henna Ristikangas, p. 0299 530 121 tai [email protected]