”Kunnia on tänään kestävän palkka”

Julkaisuajankohta 25.8.2016 16.37

100. kadetti- ja 83. merikadettikurssien sotatieteen kandidaatit valmistuivat tänään torstaina 25. elokuuta. Kolmevuotinen opiskelu-urakka päätettiin juhlallisesti ja perinteikkäästi erilaisten tilaisuuksien ja tapahtumien muodossa.

Päivän juhlallisuudet alkoivat aikaisin aamulla kunnianosoituksella Maanpuolustuskorkeakoulun Sankariaulassa. Tämän jälkeen siirryttiin Hietaniemen hautausmaalle, jossa suoritettiin seppeleenlaskut Sankariristille sekä marsalkka Mannerheimin haudalle.

Kaiken kaikkiaan 137 valmistuvaa kadettia järjestäytyi seuraavaksi marssia varten Eduskuntatalon edustalle. Ryhdikästä joukkoa johti kadettikurssin johtaja, majuri Jani Liitola. Marssi vei läpi keskustan, aina Presidentin linnalle, jossa pidettiin ylentämis- ja nimittämistilaisuus.

Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö piti kadeteille puheen, jonka jälkeen hän ylensi heidät luutnanteiksi. Ylennysten lisäksi kadetit nimitettiin määräaikaisiin Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen upseerien virkoihin. Kurssilaisten vannottua virkavalansa tasavallan presidentti sekä tilaisuuteen osallistuneet puolustusministeri Jussi Niinistö ja puolustusvoimain komentaja, kenraali Jarmo Lindberg onnittelivat tuoreita luutnantteja.

Presidentin linnalta siirryttiin Helsingin yliopiston juhlasaliin päätöstilaisuutta varten. Päätöstilaisuudessa valmistuville jaettiin todistukset sekä priimusstipendit. Primusstipendin saivat ilmasotalinjalta luutnantti Lauri Roukala ja merisotalinjalta luutnantti Miika Collan. Kadettikurssin sekä maasotalinjan primuksena palkittiin luutnantti Marko Ruokolainen.

Maanpuolustuskorkeakoulun rehtori kenraalimajuri Ilkka Korkiamäki kertoi puheessaan suomalaisen upseerikoulutuksen vahvoista ja pitkistä perinteistä.

– Tänään valmistuvien 100. kadettikurssin ja 83. merikadettikurssin numerotkin kertovat koulutuksen pitkästä historiasta. Ensi vuonna Suomi juhlii satavuotista itsenäisyyttään ja seuraavana juhlitaan 2018 Suomen sadan vuoden ikäisiä Puolustusvoimia. 100. kadettikurssin tasaluku on hieno alku juhlavuosille, Korkiamäki totesi.

Päätösjuhlassa valmistuneille piti puheen myös Puolustusvoimien komentaja, kenraali Jarmo Lindberg.

– Teille on koulutuksessanne annettu hyvät valmiudet tuleviin töihinne. On teistä kiinni, miten hyödynnätte niitä. Johtakaa tulevia alaisianne, niin kuin haluatte heidän johtavan teitä, Lindberg kiteyttää.

Priimuksen puheen pitänyt luutnantti Ruokolainen muistutti valmistuvia kaikista odotuksista ja haasteista, jotka heitä odottaa nyt kolmivuotisen opiskelutaipaleen jälkeen.

– Rakkaat kurssitoverit, olkaamme ennakkoluulottomia ja nöyriä uusien haasteiden edessä. Nyt on aika lunastaa ne suuret odotukset, joita Puolustusvoimat, kadettitoverinne ja läheisenne teihin kohdistavat. Nyt on aika lunastaa se lupaus, joka eräänä marraskuisena aamuna Sankariaulassa lausuttiin. Kunnia on tänään kestävän palkka.