”Suomen turvallisuuspoliittisen ratkaisun lähtökohtia” -kirjan julkaisutilaisuus

Julkaisuajankohta 22.6.2016 10.59

Sotatieteiden tohtori, yleisesikuntaeverstiluutnantti Fred Blombergsin toimittaman ”Suomen turvallisuuspoliittisen ratkaisun lähtökohtia” -kirjan julkistamistilaisuus järjestetään torstaina 30. kesäkuuta. Kello 10:00 alkava tilaisuus pidetään Kruunuhaan Maneesissa, Maanpuolustuskurssien tiloissa.

Artikkeliteoksessa Suomen turvallisuuspolitiikan asiantuntijat analysoivat keskeisimpien ulkoisten toimijoiden – EU:n, Ruotsin, Viron, Venäjän, Yhdysvaltojen ja NATOn – merkitystä Suomen turvallisuuspoliittisen toimintaympäristön vakaudelle ja Suomen turvallisuudelle. Teoksen tarkoitus on tukea asiantuntevaa ja tutkimukseen perustuvaa keskustelua Suomen turvallisuutta kokevista ratkaisuista.

Teoksessa pohditaan lisäksi, onko Suomen syytä muuttaa nykyistä turvallisuuspoliittista linjaansa turvallisuuspoliittisessa ympäristössä tapahtuneiden muutosten vuoksi. Kirjoittajat myös arvioivat Suomen mahdolliseen sotilaalliseen liittoutumiseen liittyviä etuja ja haittoja.

Maanpuolustuskorkeakoulun tutkimusjohtaja Hannu Karin esipuheen sanojen mukaan "teos on kokoelma ansioituneiden tutkijoiden puheenvuoroja Suomen toiminnan rajoitteista ja mahdollisuuksista Ukrainan kriisin sävyttämässä turvallisuustilanteessa."

Teoksen toimittanut Blombergs työskentelee erikoistutkijana Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen doktriiniosastolla. Sotatieteiden tohtori Blombergs on väitellyt Maanpuolustuskorkeakoulun Strategian laitokselta vuonna 2013 aiheesta Euroopan voimatasapainojärjestelmä 1990–2012: Euroopan vakaus rakenteellisen, uusklassisen ja hegemonisen realismin näkökulmasta.

Tilaisuudessa puhumassa ovat kirjan kirjoittajista muun muassa Fred Blombergs, Hanna Ojanen, Olli-Matti Mikkola, Katri Pynnöniemi, Mika Aaltola, Tuomas Forsberg, Rainer Peltoniemi, Pauli Järvenpää, Pekka Visuri ja Juha-Antero Puistola.

Lisää kirjoittajista löydät täältä.

Teos on luettavissa Doria-julkaisuarkistosta 30.6. lähtien.