Ammattiupseeriksi? Upseeriopinnot esillä Studia-messuilla

Julkaisuajankohta 30.11.2016 12.07

Helsingin Messukeskuksessa on parhaillaan käynnissä kaksi päivää kestävät Studia-messut. Myös Maanpuolustuskorkeakoulu on jälleen tapahtumassa esittelemässä millaista on opiskella Suomen ryhdikkäimmässä yliopistossa. Paikalla on myös korkeakoulumme kadetteja vastailemassa innokkaiden messukävijöiden kysymyksiin.

Studia-messut on Suomen suurin opiskelu- ja uratapahtuma, jonka tarkoitus on esitellä nuorille monenlaisia opiskelu- ja uramahdollisuuksia. Paikalla ovat kaikki Suomen yliopistot ja ammattikorkeakoulut sekä muita oppilaitoksia esittelemässä toimintaansa ja opiskelumahdollisuuksia. Lisäksi tapahtumaan osallistuu monia työnantajia, ja myös Puolustusvoimat ovat kokonaisuudessaan hyvin edustettuina.

Maanpuolustuskorkeakoulun osastolla pyöri muun muassa kadettien haalareihin pukeutunut toisen vuosikurssin opiskelija Ida Auvinen, joka muisteli millaista oli itse tulla tutustumaan korkeakouluun.

– Kun itse olin hakemassa opiskelemaan, messujen esittelypisteeltä löytyi valintaoppaat ja olennainen tieto opiskelusta, ja se auttoi omassa hakemisessani. Nyt esittelijänä minulta on kyselty paljon valintakriteereistä, miten tänne hakeudutaan, mihin opinnoista valmistutaan ja ennen kaikkea mikä me olemme. Maanpuolustuskorkeakouluun liittyy paljon tietämättömyyttä ja näillä messuilla annamme kiinnostuneille tietoutta tällaisestakin opiskeluvaihtoehdosta, Auvinen kertoo.

Esittelypisteellä on myös koulutussuunnittelija Niina Nikulainen, joka kertoi laajemmin messujen merkityksestä korkeakoululle.

– Kiinnostus meitä kohtaan on selvästi kasvanut varsinkin naisten joukossa, jotka paljon kyselevät myös vapaaehtoisesta asepalveluksesta. Nämä Studia-messut ovat myös siitä positiiviset, että yhteistyö muiden oppilaitosten kanssa laajenee, kun opinto-ohjaajat tulevat tutustumaan meihin, Nikulainen kiteyttää.

Tunnelma tapahtumassa on vilkas ja optimistinen. Tulevaisuuttaan miettivää nuorisoa tapahtumassa on viihdyttämässä monta esiintyjää, kuten varusmiessoittokunta. Opinto-oppaiden ja esitteiden lisäksi Maanpuolustuskorkeakoulu on järjestänyt suositun ampumaradan, jossa jokainen voi kokeilla ammuntataitojaan. Parhaimmille on tietenkin luvassa palkinto.

Ampumaradalta tavoitettu kolmikko Jere Palomäki, Samuel Salenius ja Valtteri Vaimo keskustelivat kadettien kanssa pitkään Maanpuolustuskorkeakoulusta ja sen ryhmähengestä sekä erityisesti reserviupseerikurssista, jonka suorittaminen oli kaikkien kiikareissa. Kaveruksista Palomäellä on kiinnostusta pidemmällekin.

– Kipinä upseerinuraan alkoi jo edellisillä Studia-messuilla ja nyt halu vain kasvaa entisestään, Palomäki kuvailee tulevaisuudensuunnitelmiaan.

Studia-messut ovat auki vielä keskiviikon 30.11. kello 16 asti.

Kiinnostuistko upseerin urasta? Käy lukemassa lisätietoja osoitteesta upseeriksi.fi