Esikunta- ja johtamisharjoitus tuo puolustushaarat yhteen

Julkaisuajankohta 15.6.2016 10.02

Vuosittain järjestettävä Maanpuolustuskorkeakoulun esikunta- ja johtamisharjoitus käynnistettiin 6. kesäkuuta. Edustettuna ovat kaikki puolustushaarat sekä Rajavartiolaitos. Myös Puolustusvoimien operaatiopäällikkö vieraili paikanpäällä tarkastamassa harjoituksen.

Puolustusvoimien operaatiopäällikkö, kenraalimajuri Eero Pyötsiä kävi tarkastamassa esikunta- ja johtamisharjoituksen perjantaina 10. kesäkuuta. Edellisen kerran hän osallistui harjoitukseen ollessaan itse oppilaana vuonna 1993. Taso on Pyötsiän mielestä pysynyt hyvänä.

– Näkemäni perusteella harjoitus on seurannut hyvin aikaansa ja uskonkin sen vastaavan nykypäivän haasteisiin, Pyötsiä kommentoi.

Esikunta- ja johtamisharjoitus, EJH, on opintojakso, jossa harjaannutetaan oppilaita ja palkattua henkilöstöä joukkojen johtamisessa poikkeusoloissa. Kymmenen päivää kestävään harjoitukseen osallistuu oppilaita Yleisesikuntaupseerikurssilta sekä Sotatieteen maisterikurssilta.

Harjoituksen johtajan, everstiluutnantti Kari Nisulan mukaan harjoitus antaa oivan mahdollisuuden oppilaille testata omaa osaamistaan ja saada kokemusta ennen siirtymistä työtehtäviin kurssin jälkeen.

– Harjoitus on toteutunut suunnitellusti ja oppilaat ovat osoittaneet pärjäävänsä tehtävissään hyvin, Nisula kommentoi.

Kapteeni Kai Uitto toimii harjoituksessa esikuntapäällikkönä. Tehtävään kuuluu toiminnan koordinointia ja huomattavasti vastuuta. Uitto pitää tilaisuutta ainutkertaisena oppimismahdollisuutena.

– Tässä pääsee harjaantumaan sodanajan tehtävissä. Lisäksi Yleisesikuntaupseerikurssillamme on hyvä henki ja fiksua porukkaa, heidän kanssaan on hyvä tehdä hommia, Uitto kehuu.

Suurena etuna Uitto kokee myös erinäisten yksiköiden yhteistoiminnan. Samoilla linjoilla on myös harjoitukseen osallistuva yliluutnantti Juho Korhonen. Korhosen mukaan on tärkeää saada aika ajoin harjoitusta yhteispelistä ja johtamisesta käytännössä.

– Tässä tulee ratkottua erilaisia tilanteita itsenäisesti ja osastojen kesken. Simulaatioiden avulla pääsee taas johtamaan oikeita joukkoja periaatteessa, vaikkei metsässä liikuskellakaan, Korhonen kuvailee.

Yliluutnantit Onni Pykäläinen ilmavoimista ja Perttu Kuosmanen merivoimista ovat kumpikin päätyneet pesteihin, joissa tarvitaan jo opittuja taitoja, mutta myös heille uudenlaista osaamista.

– Tehtävääni kuuluu tilannekuvan jakaminen operaatioita suunnitteleville tahoille. Kadettikouluaikana sain kyllä samantyylistä harjoitusta, mutten kuitenkaan näin suuressa mittakaavassa, Pykäläinen kertoo.

Kuosmasella on kokemusta miinantorjunnasta rannikkolaivastossa aiemmista harjoituksista. Tällä kertaa toimialaan kuuluu kuitenkin myös miinoittaminen. Uuden oppimisen lisäksi uudet kontaktit osoittautuivat hyödyllisiksi.

– Haasteena oli, ettei henkilöstö tuntenut toisiaan entuudestaan, sillä väkeä on eri kursseilta. Kun työrytmi sitten saatiin toimimaan, olemme pystyneet jakamaan ajatuksia tehokkaasti keskenämme. Merivoimat kun on melko pieni puolustushaara, niin tutustumisesta muualta tulevaan henkilöstöön on varmasti hyötyä jatkossa, Kuosmanen toteaa.

Esikunta- ja johtamisharjoitus päättyy huomenna 16. kesäkuuta.