Kesä on tulevan lukuvuoden valmistelun aikaa

Julkaisuajankohta 13.7.2016 13.30

Kadettien sekä suuren osan henkilöstöstä ollessa lomilla näyttää Maanpuolustuskorkeakoulun kampusalue paikoittain autiolta. Korkeakoululla kuitenkin valmistaudutaan jo ahkerasti tulevaan lukuvuoteen ja pidetään huolta laitoksen toiminnasta kesälläkin.

Santahamina-talolla toimiva kirjasto palvelee asiakkaitaan koko kesän. Vaikka aukioloajat ovat lyhemmät ja opiskelijat ovat muualla, on kävijöitä kirjastonhoitajana toimivan Raili Ikkalan mukaan riittänyt.
– Nyt on tietysti paljon hiljaisempaa, mutta tänne eksyy kyllä siviilejä ihan päivittäin. Kirjaston auki pitäminen on osoittautunut tarpeelliseksi.

Lukukauden alku on aina vuoden kiireisimpiä aikoja. Silloin uudet sekä vanhat opiskelijat suuntaavat kaikki kirjahyllyjen väleihin.
– Onhan se sellaista pientä kaaosta, kun ihmisiä saapuu lainaamaan suuria määriä kirjoja. Varaudumme henkilökunnan puolesta jo hyvissä ajoin opiskelijoiden paluuseen, Ikkala kertoo.

Myös opintoasiainosastolla valmistaudutaan alkavaan lukuvuoteen. Uusille opiskelijoille on ilmoitettu hiljattain, tärppäsikö opiskelupaikka Maanpuolustuskorkeakoululta vai ei. Valintoihin, paikkojen vastaanottamisiin ja varasijoihin liittyviä asioita hoitaa kapteeni Pertti Kemppainen.
– Hakuprosessi on nyt siinä vaiheessa, jossa valittujen on tehtävä päätös, ottavatko he paikan vastaan. Elokuussa on taas varasijoille päässeiden vuoro päättää. Valintaupseerina tämä on minulle tärkeä työvaihe. Paljon tulee vietettyä aikaa puhelimessa hakijoiden kanssa, Kemppainen ilmoittaa.

Heinäkuun alussa Maanpuolustuskorkeakoulun vararehtorina aloittanut eversti Kaarle Lagerstamista kesä on hyvää aikaa perehtyä uuteen tehtävään ja tutustua tiloihin sekä alueisiin.
– Olen paremmin valmistautunut opiskelijoiden ja kaikkien opettajien takaisin tullessa, kuin silloin jos olisin aloittanut korkeakoulun ollessa täydessä toiminnassa, kuvailee Lagerstam perehtymistään.

Uusien kurssien alkaminen sekä vanhojen päättyminen on vararehtorista erityisesti hallinnollinen työkuorma. Hän luottaa kuitenkin henkilökuntaan ja siihen, että uusi lukukausi alkaa murheitta.
– Opetuksen aloittamisen suhteen on henkilökunnalla jo hyvin kokemusta sekä ammattitaitoa. Tässä mielessä asiat etenevät säännöllisellä rytmillä järjestelmällisesti, Lagerstam vakuuttaa.