Lukuvuoden avajaisissa korostettiin yhteistoiminnan merkitystä

Julkaisuajankohta 8.9.2016 16.00

Maanpuolustuskorkeakoululla juhlittiin tänään 8. syyskuuta lukuvuoden avajaisia. Juhlallisuudet aloitettiin klo 13 korkeakoulun juhlasalissa.

Tilaisuuden avasi Maanpuolustuskorkeakoulun rehtori, kenraalimajuri Ilkka Korkiamäki. Avajaispuheessa nousi esiin nopean toiminnan sekä yhteistoiminnan merkitykset.

– Vaikka välitöntä konfliktin uhkaa ei olekaan, on nopean toiminnan merkitys kasvanut. Maanpuolustuskorkeakoulun roolina voisi olla esimerkiksi muuttaa koulutussisältöjään vastaamaan nopean reagoinnin tarpeita. Keskeistä on myös tehostaa yhteistoimintaa muiden turvallisuusviranomaisten kanssa, Korkiamäki muistutti.

Rehtori toi puheessaan ilmi syvenevän huolen vähentyneestä mielenkiinnosta kielten opiskelun suhteen ja kehotti harkitsemaan englannin kielen käytön lisäämistä opetuksessa. Myös marraskuinen auditointi lukeutuu yhteen alkavan lukuvuoden haasteista.

– Kuten olen jo aiemmin sanonut, vaikka auditointi ei saa olla itsetarkoitus, on siitä kunnialla läpi pääseminen ehdoton tavoitteemme. Meillä on erinomainen järjestelmä ja sen kaikki positiiviset asiat on hyvä tunnistaa, koska välillä sorrumme liiankin kriittiseen itseruoskintaan, rehtori toteaa.

Puhetta seurasi rehtorin myöntämien opetuksen laadunarvioinnin diplomien jako. Diplomin saivat Sotatekniikan laitos, Logistiikkakoulu, Sotataidon laitos sekä Sotatieteiden tohtoriopinnot. Lukuvuoden avajaisesitelmästä vastasi, myöhemmin lokakuussa väittelevä, kenttärovasti Janne Aalto. Aalto jakoi juhlayleisölle syvää perehtymistään sotilasetiikan pohdintoihin.

Maanpuolustuskorkeakoulun oppilaskunnan tervehdyksen välitti yliluutnantti Ville-Oskari Sallinen. Korkeakoulu sai kiitosta opiskelijajärjestön mukaan ottamisesta päätöksentekoprosessiin.

– On ollut ilo havaita, että näin neljän vuoden töissä olon jälkeen asenteet ovat kokeneet huikean muutoksen. Opiskelijaedustajia ei pidetä enää kummajaisina, ja meidän mielipiteitä jopa kuunnellaan, hän totesi.

Sallinen nosti esille myös verkostoitumisen tärkeyden eri kadettikurssien ja aina laajemmin muiden yliopistojen välillä.

– Syvällinen asiantuntemus ja ymmärtäminen nykyaikaisen sodan kuvasta vaativat niin oppimista, opettamista kuin aikansa seuraamista. Muiden kurssitasojen ja yliopistojen välisen yhteistyön kehittämisessä lienee suuri ja käyttämätön potentiaali.

Uusilla opiskelijoilla lukuvuosi alkoi jo eilen, kun 103. kadettikurssi ja 86. merikadettikurssi saapui kampukselle. Kaikkiaan 160 uutta opiskelijaa aloitti kolmivuotiset, sotatieteiden kandidaatiksi tähtäävät opintonsa. Sotatieteen maisterien seitsemäs kurssi aloittaa urakkansa ensi maanantaina.