YTT Katri Pynnöniemi Venäjän turvallisuuspolitiikan apulaisprofessoriksi
Maanpuolustuskorkeakoulu ja Helsingin Yliopisto vahvistavat Venäjän opetusta ja tutkimusta

Julkaisuajankohta 25.4.2017 15.27

Helsingin yliopisto ja Maanpuolustuskorkeakoulu ovat yhdessä päättäneet perustaa Venäjän turvallisuuspolitiikan yhteisprofessuurin. Helsingin yliopiston rehtorin tekemällä päätöksellä ensimmäiseksi tehtävänhoitajaksi ja samalla Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan apulaisprofessoriksi on nimitetty YTT Katri Pynnöniemi.

Professuurin avulla vahvistetaan molempien ylipistojen Venäjän opetusta ja tutkimusta. Professuurin on mahdollistanut maanpuolustusta lähellä olevien Mannerheim-säätiön, Maanpuolustuksen kannatussäätiön ja Maanpuolustuskorkeakoulun tukisäätiön yhteislahjoitus sekä opetus- ja kulttuuriministeriön vastinrahoitus. Säätiöt ovat tehneet lahjoituksen yhteiskuntatieteellisen tieteenalan hyväksi ja nämä varat Helsingin yliopisto on päättänyt käyttää Venäjän turvallisuuspolitiikan professuurin perustamiseen.

"Yhteisprofessuuri tiivistää entisestään Maanpuolustuskorkeakoulun ja Helsingin yliopiston välistä yhteistyötä. Ensimmäinen ulkopuolisella rahoituksella toteutettu professuuri on Maanpuolustuskorkeakoululle erittäin merkittävä uusi avaus. Maanpuolustuskorkeakoulu ja Helsingin yliopisto ovat kiitollisia mukaan lähteneille kolmelle säätiölle, jotka nyt ovat tehneet uraa uurtavaa työtä", sanoo Maanpuolustuskorkeakoulun rehtori, kenraalimajuri Ilkka Korkiamäki.

Maanpuolustuskorkeakoulun osalta professoria tullaan hyödyntämään opetuksen ja tutkimuksen kehittämisessä yhdellä korkeakoulun tutkimuksen painopistealueista.

"Professuurin lisäksi Maanpuolustuskorkeakoulu on muutenkin vahvistanut Venäjä-tutkimustaan viimeisen vuoden aikana. Sotataidon laitokselle on muodostettu Venäjä-tutkimuksen ryhmä, jonka kanssa turvallisuuspolitiikan yhteisprofessori tekee kiinteää yhteistyötä", sanoo Maanpuolustuskorkeakoulun tutkimusjohtaja, professori Hannu Kari.