Maanpuolustuskorkeakoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu tiivistävät yhteistyötä

Julkaisuajankohta 4.1.2017 13.27

Maanpuolustuskorkeakoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu ovat solmineet koulutusyhteistyösopimuksen. Sopimus mahdollistaa opintojaksojen käymisen toisessa oppilaitoksessa. Koulutusyhteistyö alustaa ja kehittää myöhemmin työelämässä tapahtuvaa viranomaisyhteistyön mahdollisuuksia ja laatua.

Poliisiammattikorkeakoulun aloitteesta on korkeakoulujen välillä solmittu kaksi samansisältöistä sopimusta, jotka antavat opiskelijoille oikeuden suorittaa tiettyjä opintojaksoja toisessa oppilaitoksessa. Maanpuolustuskorkeakoulu on avannut johtamisen, strategian ja sotataidon opintojaksot poliisiopiskelijoille. Sopimusten motiivina on erityisesti tahto opettaa toisen viranomaisorganisaation rakenteesta ja toimintatavoista, mikä helpottaa ja parantaa viranomaisyhteistyötä myöhemmin työelämässä.

Koulutusyhteistyösopimuksen mahdollisena kohderyhmänä Maanpuolustuskorkeakoulussa olisivat ainakin maisteriopiskelijat. Poliisiammattikorkeakoulussa kohderyhmää ovat erityisesti EMBA in Policing -kurssin opiskelijat sekä ylempää korkeakoulututkintoa suorittavat. Käytännön toteutus ja oppisisällöt laajalle koulutusyhteistyölle ovat vielä suunnitteluvaiheessa ja tarjottavat opinnot vahvistetaan erikseen vuosittain. EMBA in Policing -opiskelijoiden osalta tilanne on kuitenkin jo ehtinyt konkretisoitua ja muutama opiskelija osallistuu viikolla kaksi alkaville sotataidon kursseille yhdessä esiupseerikurssin kanssa.

– Tämä on erittäin tervetullut sopimus, joka avaa konkreettisesti kahden yhteistoimintaviranomaisen välisen koulutusohjelman ja sen runsaat mahdollisuudet, Maanpuolustuskorkeakoulun rehtori, kenraalimajuri Ilkka Korkiamäki kehuu.