Maanpuolustuskorkeakoulu vahvasti mukana PSHACK100-innovaatiokilpailussa

Julkaisuajankohta 31.10.2017 15.20

Joulukuussa huipentuva poikkitieteellinen innovaatiokilpailu ”Public Service Hackathon” alkaa tänään kickoff-osiolla Otaniemessä. Maanpuolustuskorkeakoulu on tapahtumassa vahvasti mukana myös tänä vuonna.

Hackathon yhdistää eri alojen opiskelijoita, joiden muodostamat ryhmät kehittelevät uusia palveluja, tuotteita ja toiminnallisia konsepteja. Tarkoituksena on ratkaista julkisen sektorin haasteita, joita digitalisaatio on tuonut mukanaan. Osa ratkottavista haasteista tulee olemaan myös Puolustusvoimien toimintaan liittyviä.

Tapahtuma on järjestetty aikaisemmin kaksi kertaa. Suomen itsenäisyyden juhlavuonna tapahtuman järjestäjänä toimii aikaisempien vuosien tavoin Accenture yhteistyössä Aalto yliopiston kanssa. Tänä vuonna Maanpuolustuskorkeakoulusta kilpailuun osallistuu 15 maisteriopiskelijaa, joista yksi on yliluutnantti Mikko Mäenpää. Hänen mukaansa Hackathonia on tuotu esiin etenkin palvelumuotoilun näkökulmasta.

- Palvelumuotoilu ja asiakaslähtöisyys kuulostavat melko erikoisilta sotilaan näkökulmasta. Tekemämme työ voidaan kuitenkin nähdä myös asiakaspalveluna. Se on laajasti määritellen turvallisuuden luomista Suomelle, mutta myös varusmiesten koulutusta, sekä esimerkiksi alueellisen koskemattomuuden valvontaa ja turvaamista, Mäenpää arvioi.

Mäenpää on osallistunut vastaavaan tapahtumaan kahdesti aiemminkin, joskin tällöin hän ei edustanut Maanpuolustuskorkeakoulua. Vaikka opiskelijat saavat kilpailuun osallistumisesta myös opintopisteitä, on suurin anti itse haasteiden ratkomisessa yhteistyössä joukkueen kanssa, Mäenpää toteaa hetki ennen kickoff-tilaisuuden alkua.