Maistereilta ratkaisuja varusmiespalveluksen haasteisiin

Julkaisuajankohta 9.12.2016 11.54

Sotatekniikan laitoksen maisteriopiskelijoiden Hackathon-kurssi on edennyt pitkälle, ja tänään 9.12. on vuorossa väliesitykset. Kurssin opiskelijat ovat suunnitelleet ryhmissä ahkerasti uudenlaisia ratkaisuja erilaisiin Puolustusvoimien haasteisiin. Marraskuun alussa alkanut kurssi on kerännyt runsaasti kiitosta niin siviili- kuin Maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijoilta.

Kurssin alussa mukana olevat 18 sotatekniikan laitoksen maisteriopiskelijat jaettiin viiden hengen ryhmiin niin, että jokaisessa ryhmässä oli myös kaksi Aalto-yliopiston opiskelijaa. Näin ryhmissä oli sekä teoreettista osaamista että käytännön tietoa sotilasmaailmasta. Lyhyillä oppitunneilla opiskeltiin erilaisten työkalujen, eli analysointi- ja ajattelumallien, käyttämistä. Tämän jälkeen maisterit pääsivät ratkomaan varusmiespalvelukseen liittyviä tosielämän ongelmia kolmipäiväisessä ongelmanratkaisutapahtumassa 17.–19. marraskuuta.

Yliluutnantit Peter Porkka ja Sami Reinikainen olivat mukana ratkomassa ongelmia. Porkan ryhmä työsti malleja varusmiesten varustamisen tehostamiseksi kun taas Reinikainen ryhmineen pohti varusmiesten palautteiden keräyksen optimoimista.

– Yksi oppimamme työkalu oli yksinkertainen post-it-lappusysteemi, jossa jokaisen piti ideoida kahdessa minuutissa lapulleen ratkaisu ongelmaan. Sen jälkeen lappuja kierrätettiin ja ryhmätoverin tuli keksiä samassa ajassa syy miksei ratkaisu toiminut. Kierroksen jälkeen oma lappu tuli takaisin ja ideaa tuli jatkojalostaa saadun kritiikin pohjalta. Kun kaikkien ideat koottiin yhteen, saatiin noin vartissa jo järkeviä ehdotuksia, Reinikainen kuvailee työkalujen toimivuutta.

Kurssi on Reinikaiselle ensimmäinen siviiliyliopistossa, mikä teki siitä erityisen mielenkiintoisen. Tutustuminen ja ajatusten vaihto muiden korkeakouluopiskelijoiden kanssa on monella tapaa opettavainen ja avartava kokemus. Kurssin tarkoituksena on saada Maanpuolustuskorkeakoulun maisteriopiskelijat rikkomaan totuttuja käytänteitä ja etsimään uusia ratkaisuja. Ryhmien siviiliopiskelijat ovatkin tässä arvokkaita antaessaan omia näkökulmiaan erilaisista lähtökohdista.

– Suurin etu kurssista opiskelijalle on se, että Hackathonissa opetetaan asioita, joita ei Maanpuolustuskorkeakoulussa opi, Porkka pohtii.

Projektipäällikkönä Puolustusvoimien palvelukeskuksen Tiedonhallintayksikössä Tuusulassa työskentelevä kapteeni Marko Saarela oli yksi kolmesta valmentajasta tapahtumassa. Valmentajan roolissa hän on antanut ajatuksia ja tukea työskenteleville ryhmille. Saarela on itse hyvin tyytyväinen tapahtumaan.

– Tämä on ollut mukavaa ja silmiä avaavaa, kun näkee ryhmien tuoreita ajatuksia Puolustusvoimien ongelmiin. Siviilien kanssa yhteistyö on ollut hedelmällistä, he ovat haastaneet meidän opiskelijoitamme ja sotilaiden ajatusmaailmaa hyvällä tavalla. Odotamme innolla loppuratkaisuja, jotka saattavat oikein itäessään myöhemmin konkretisoitua todellisiksi uudistuksiksi varusmiespalveluksessa, Saarela kehuu.

Sekä Porkka että Reinikainen ovat pitäneet kovasti Hackathon-kurssista ja suosittelevat sitä ehdottomasti kaikille tuleville opiskelijoille. Erityisesti sellaisille rohkeille, jotka ovat valmiita ainakin ajatustasolla rikkomaan omia ennakkoluulojaan ja tarkastelemaan asioita uudesta lähestymiskulmasta.

Tänään pidettävässä tilaisuudessa töiden hedelmät esitellään valmentajille sekä toisille ryhmille, joista parhaat pääsevät 2. helmikuuta järjestettävään finaaliin.