Maisteriopiskelijoita mukana Hackathon -tapahtumassa

Julkaisuajankohta 2.11.2016 10.41

Maanpuolustuskorkeakoulun maisteriopiskelijoita osallistuu 1.11. käynnistettyyn Hackathon eli Hack marathon -tapahtumaan. Kyseessä on oikean työelämän haasteisiin valmistava kurssi, jonka keskeisenä osana on tiivistahtinen ongelmanratkaisun maraton pienissä ryhmissä.

Hackathon järjestetään tänä syksynä toisen kerran. Aalto-yliopiston koordinoiman tapahtuman tarkoitus on opettaa korkeakouluopiskelijoille ratkaisumalleja oikeassa työelämässä esiintyviin haasteisiin. Tämän vuoden teemana ovat julkisen sektorin haasteet, mistä nimi Public Sector Hackathon. Kurssi koostuu useista luennoista sekä kolmipäiväisestä ongelmanratkaisun maratonista ja se järjestetään marras- sekä joulukuun aikana. Maanpuolustuskorkeakoululta kurssille osallistuu 18 ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijaa.

Käytännössä ryhmät tuottavat ohjelmia tai ideakonsepteja erilaisten haasteiden ratkaisemiseksi. Ryhmät muodostetaan osin sattumanvaraisesti kaikista ilmoittautuneista opiskelijoista, niin että niissä on monipuolisesti erilaista osaamista. Maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijoille tapahtuma on vaihtoehtoinen suoritustapa Sotatekniikan laitoksen järjestämälle valinnaiselle sotatekniikan erikoiskurssille. Puolustusvoimien pääesikunnasta kurssille osallistuu myös kolme valmentajaa joiden tehtävä on tukea ryhmiä ongelmanratkaisuprosessissa.

– Hackathon on hyvä tilaisuus kuulla tuoreita näkemyksiä Puolustusvoimien asettamiin ongelmiin myös muiden oppilaitosten opiskelijoilta. Opiskelijoille tämä on erityisen hyvä mahdollisuus verkostoitua myöhempää työuraa ajatellen, valmentajana toimiva komentajakapteeni Jari Holopainen kommentoi.