Maisteriosaston perinnepäivän vietto Maanpuolustuskorkeakoululla

Julkaisuajankohta 10.10.2017 15.39

Tänään tiistaina Maanpuolustuskorkeakoululla vietettiin maisteriosaston perinnepäivää.

Perinnepäivällä juhlistettiin koulun maisteriosastoa sekä Maisteriosaston vaalimia Taistelukoulun perinteitä. Tänään, 10.10.2017, tulee kuluneeksi tasan 90 vuotta siitä, kun ensimmäinen komppaniapäällikön kurssi käynnistettiin Viipurin Markovillan sotilasopetuslaitoksessa.

Perinnepäivä alkoi aamulla seppeleenlaskulla Tuusulan hautausmaalla. Maisteriosaston johtaja ja Taistelukoulun perinneyhdistyksen puheenjohtaja laskivat seppeleet Pro Patria –muistomerkille ja Aleksis Kiven patsaalle. Seppeleenkantajana toimi kahdeksannen maisterikurssin vanhin.

Seppeleenlaskun jälkeen perinnepäivä jatkui Santahaminassa päiväjuhlalla. Juhlapuheen piti maisteriosaston johtaja, eversti Jukka Aihtia.

Puheessaan Aihtia kertoi nykyisen maisterikoulutuksen pohjautuvan Markovillan aikoihin.

– Aikalaisilmiöiden ja koulutuksen tapahtumapaikan sekä yksityiskohtaisen sisällön muuttuessa ovat tavoitteet pysyneet samoina kouluttaa johtajia asiantuntijavalmiuksin sodan ja rauhanajan tarpeisiin komppaniasta pataljoonatasolle asti.

Tilaisuudessa Aihtia myös puhui maisteritutkinnon uudistuksesta sekä onnitteli 25 vuotta täyttävää Taistelukoulun perinneyhdistystä.

– Perinneyhdistys luo toiminnallaan ja kirjatuotannollaan myös joustavan sillan niin entisten kuin nykyisten sukupolvien ja ikäluokkien välisen yhteishengen muodostamiseen sekä ylläpitämiseen, Aihtia kehui.

Hänen mukaansa Perinneyhdistyksellä on toimintavuosiensa aikana ollut merkittävä rooli historiallisten tapahtumien dokumentoijana, perinne-esineistön säilyttäjänä sekä perinnetiedon jakajana.

Taistelukoulun historiasta kuultiin juhlassa myös enemmän, kun eversti evp Reijo Piira piti tilaisuudessa aiheesta juhlaesitelmän.

Juhlassa palkittiin kapteenit Juha Tuominen, Rauni Kortet ja Manne Isoranta sekä koulutussuunnittelija Niina Siilasto pitkäaikaisesta ja merkittävästä Maisteriosaston ja maistereiden opetuksen eteen tehdystä työstä. Lisäksi Taistelukoulun perinneyhdistys nimitti eversti evp Reijo Piiran yhdistyksen 11. kunniajäseneksi.

Päiväjuhlan jälkeen kutsuvieraille järjestettiin cocktailtilaisuus.