Päivä täynnä perinteitä

Julkaisuajankohta 17.3.2017 13.34

Kadettikoulun vuosittaista perinnepäivää juhlitaan tänä vuonna perjantaina 17. maaliskuuta. Monipuoliseen päivään kuuluu niin kadettilupauksen vannominen, maakunta-aamiainen, paraati ohimarssineen kuin perinteinen Sarkajuhla tanssiaisineen.

Perinnepäivän juhlallisuudet alkoivat jo varhain perjantaiaamuna, kun 103. kadetti- ja 86. merikadettikurssin kadetit kokoontuivat Sankariaulaan vannomaan kadettilupauksensa. Lupauksessa kadetit liittyvät kadettikuntaan sekä sitoutuvat upseerien arvomaailmaan. Tilaisuuden jälkeen muistettiin vielä sodassa kaatuneita kadettiupseereita seppeleenlaskulla.

Sotilaallisiin juhlallisuuksiin kuuluen myöhemmin aamupäivällä oli luvassa paraatikatselmus sekä ohimarssi. Kadettikoulun johtaja, eversti Jukka Jokinen korosti pitämässään puheessaan muun muassa kadettihenkeä, joka on tärkeä voimavara niin opiskelussa kuin myös tulevissa palvelustehtävissä.

– Sotatieteellisten ja ammatillisten valmiuksien lisäksi te saattekin Kadettikoulusta mukaanne myös jotain muuta arvokasta, jota te kannatte mukananne koko tulevan palvelusaikanne ja myös sen jälkeenkin. Se on oman kurssinne toverihenki, asenne ja ystävyys, joka jatkuu läpi elämän, eversti Jokinen muistuttaa.

Arvokkaan päivän jälkeen kadettien juhlallisuudet jatkuvat vielä iltamyöhään, kun luvassa on Sarkajuhla, jossa kadetit pääsevät omien seuralaistensa kanssa nauttimaan juhlavan illallisen sekä näyttämään opittuja taitojaan tanssilattialla pyörähdellessä.

Kadettien keskuudessa päivään on valmistauduttu huolella muun muassa opettelemalla kadettilupaus ulkoa.

– Lupauksen antaminen ja Sarkajuhla ovat kuitenkin ensimmäisen vuoden merkittävimmät tapahtumat, joten niihin on panostettu kunnolla, kommentoi kadetti Juuso Vistala hymyillen.

Paraatit ja juhlat Santahamina, Helsinki