Ruokahävikkiä vähentämässä

Julkaisuajankohta 9.2.2017 12.38

Maisteriopiskelijoiden Hackathon-tapahtuma lähenee loppuaan huipentuen tänään torstaina 9. helmikuuta finaalitapahtumaan. Maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijoista finaaliin pääsi Team Peasoup, jonka esitys pyrkii vähentämään varuskuntaravintoloissa tapahtuvaa ruokahävikkiä.

Hävikkiruokaa syntyy pääasiassa siksi, että tilattujen aterioiden ja syöjien määrät varuskunnassa eivät kohtaa. Noin joka viides ateria menee suoraan biojätteeseen, ja näin aiheutuu miljoonien eurojen ylimääräiset kustannukset vuosittain. Team Peasoupin oppilasupseerit, yliluutnantit Alexander Grandin, Niko Grönfors ja Markus Halme Maanpuolustuskorkeakoulusta ovat yhdessä Aalto-yliopiston opiskelijoiden Lauri Hartikaisen ja Conny Söderholmin kanssa kehittäneet varusmieslähtöisen mallin varuskuntaravintolassa tapahtuvan hävikin pienentämiseksi.

Ryhmän WebPea-järjestelmässä varusmies tilaa itse ateriat, joihin aikoo osallistua, majoitustilassa olevalta kiinteältä päätteeltä, kuten tabletilta. Järjestelmään kirjauduttaisiin henkilökohtaisella RF-id:llä, eli arkisemmin fleximillä. Ruokaillessa varusmiehet käyttävät fleximiään linjaston alussa, millä tavoin valvotaan osallistumista. Toisin sanoen tilaa ja syö. Järjestelmä olisi käytössä varuskuntaravintolassa syötävillä aterioilla, kun taas maastoharjoituksista ruokavahvuuksista vastaisi edelleen yksikköupseeri.

Marraskuun alussa alkaneen, eli hieman yli kolme kuukautta kestäneen, Hackathonin ajalle on sisältynyt erilaista luentoa ja tietenkin itse ongelmanratkaisumaratonit. Tänään Helsingin Kellohallissa järjestettävässä finaalissa lopulta selvitetään, minkä ryhmän idea suunnitelmineen vie voiton. Kurssin päättävässä tilaisuudessa mukana ovat Team Peasoupin kanssa kilpailemassa muiden viranomaisryhmien joukkueet omine yhteiskuntaa hyödyttävine ajatuksineen.