Sotakorkeakoulun perinnepäivässä palkittiin työntekijöitä ja opiskelijoita

Julkaisuajankohta 3.11.2016 16.22

Maanpuolustuskorkeakoulun jatkotutkinto-osasto juhlisti Sotakorkeakoulun perinnepäivää torstaina 3.11. Juhlallisuuksissa muisteltiin yleisesikuntaupseerikurssien historiaa sekä palkittiin opiskelijoita ja korkeakoulun työntekijöitä ansiokkaasta työstä.

Sen jälkeen kun eri sotataitoa opettavat laitokset yhdistettiin Maanpuolustuskorkeakouluksi, on Sotakorkeakoulun esiupseeri- ja yleisesikuntaupseerikoulutuksesta vastannut jatkotutkinto-osasto. Sotakorkeakoulun perinteitä oli tänä vuonna vaalimassa yleisesikuntaupseerikurssi 58 opettajineen yhdessä muiden juhlavieraiden kanssa. Juhlan tervehdyspuheenvuorossa kommodori Petri Heilanen loi katsauksen uudistettuun tutkinto-ohjelmaan.

– Ensimmäinen uusimuotoinen, kaksivuotinen yleisesikuntaupseerikurssi ja tutkintouudistus vaikuttavat onnistuneilta näin ensimmäisen vuoden työn jälkeen. Toki kehittämisajatuksia on, ja ne huomioidaan ensi vuonna alkavan 59. yleisesikuntaupseerikurssin opetussuunnitelmassa ja ohjelmassa, Heilanen totesi.

Perinnepäivän juhlaesitelmästä vastasi Kaartin Jääkärirykmentin apulaiskomentaja, eversti Petteri Jouko. Puheessaan eversti Jouko pohti historiallisesta näkökulmasta toisen maailmansodan vaikutusta Sotakorkeakouluun.

Nykymaailmassa kansainvälinen opiskelijavaihto on yleinen ilmiö. Tämä näkyi myös perinnepäivänä, kun rehtori Ilkka Korkiamäki jakoi tutkintotodistukset Ruotsissa ja Norjassa tutkintonsa suorittaneille kapteeniluutnantti Klaus Fromholtzille ja kapteeni Antti Rajahalmeelle. Samalla rehtori oikeutti heidät käyttämään suomalaista yleisesikuntaupseerin arvoa. Valmistuneen opiskelijan puheenvuorossa kapteeniluutnantti Fromholtz kertoi omista opinnoistaan Ruotsissa todeten kokemustensa pohjalta, että suomalaisella sotilaalla on kansainvälisessäkin vertailussa syytä olla ylpeä ammattitaidostaan.

Yleisesikuntaupseerikurssin hyväksi tehdystä työstä jaettiin tunnustukseksi Sotakorkeakoulun pienoislippu everstiluutnantti Kari Nisulalle ja Jukka Korhoselle. Poissaolevina tunnustuksen saivat everstiluutnantit Jukka Seppä, Yrjö Lehtonen, Matti Toivettula, Pasi Tammi (evp), Niko Pihamaa, Jussi Viinamäki, komentajakapteeni Ville Vänskä sekä majuri Jukka Lukkari. Lisäksi palkittiin kannustusstipendeillä opinnoissaan kiitettävästi ja erinomaisesti menestyneitä yleisesikuntaupseerikurssin opiskelijoita.

Nimet korjattu.