Sotatieteiden maistereita juhlittiin tänään viidettä kertaa

Julkaisuajankohta 12.8.2016 14.53

Maanpuolustuskorkeakoululla juhlistettiin tänään perjantaina 12. päivä elokuuta viidennen kerran sotatieteiden maisterikurssin valmistumista. Opintonsa päättivät kaiken kaikkiaan 104 maisteria, upseerin, lentoupseerin sekä viranomaisyhteistyön koulutusohjelmista.

Valmistujaistilaisuus pidettiin Maanpuolustuskorkeakoulun juhlasalissa. Tilaisuuden avasi tervehdyspuheellaan korkeakoulun rehtori, kenraalimajuri Ilkka Korkiamäki. Hän muistutti kuinka hyvät valmiudet upseerin uraa varten maisterin tutkinto antaa.

– Tutkintoon sisältyvien opintojen yleisinä tavoitteina on ollut antaa opiskelijalle valmiudet tieteellisen tiedon ja tieteellisten menetelmien soveltamiseen, valmiudet toimia työelämässä oman alansa asiantuntijana ja kehittäjänä sekä valmiudet tieteelliseen jatkokoulutukseen. Nyt on käsillä se aika ja vaihe, jolloin pääsette jälleen toimimaan asiantuntevina ja osaavina johtajina, Korkiamäki muistutti.

Sotatieteen maisterin tutkinto tunnetaan ja sitä arvostetaan myös puolustusvoimien ulkopuolella. Korkeakoulun rehtori nostikin puheessaan myös uravalinnan tuomaa vastuuta.

– Olennaista on, että olette oma itsenne, kannatte vastuunne, olette luotettavia, oikeudenmukaisia ja näytätte hyvää esimerkkiä. Työyhteisönne, varusmiehet ja reserviläiset odottavat teiltä näitä ominaisuuksia. Ansaitsemanne arvostuksen ylläpitäminen on jokaisen upseerin kunnia ja velvollisuus, hän korosti.

Tervehdyspuheen jälkeen luvassa oli todistusten ja stipendien jaot valmistuneille. Pääoppiaineiden parhaina palkittiin seuraavat opiskelijat: Yliluutnantti Lauri Järvelin (taktiikka), yliluutnantti Joona Hämäläinen (strategia), yliluutnantti Erik Stenström (sotahistoria), yliluutnantti Ville Räsänen (sotilaspedagogiikka) sekä yliluutnantti Mikko Salminen (sotatekniikka).

Valmistuneiden sotatieteiden maisterien priimuksena sekä johtamisen pääoppiaineryhmän parhaana palkittiin yliluutnantti Jussi-Pekka Niemelä. Tilaisuudessa opiskelijoiden puheenvuoron pitänyt Niemelä palkittiin lisäksi stipendillä erinomaisesta pro gradusta sekä ansiokkaasta opintomenestyksestä. Puheessa Niemelä totesi, että vaikka valmistuminen ei tuntuvia muutoksia ole tuonut, paljon lisää tutkinto on opettanut.

– Kiistatta asiantuntemus on lisääntynyt ja tieteellisten tekstien ymmärrys ja tuottaminen ovat parantuneet. Lisäksi olemme saavuttaneet merkittävästi paremmat valmiudet työskennellä sekä normaali- että poikkeusolojen tehtävissä, Niemelä kiteyttää.

Puheessaan hän kiitteli niin henkilökuntaa kuin opiskelijoita avoimesta keskustelukulttuurista sekä kannustavasta ilmapiiristä. Rehtorin puheen lailla, myös Niemelä muistutti kurssitovereitaan heihin kohdistuvista odotuksista ja tärkeimmistä ominaisuuksista.

– On kuitenkin tärkeää muistaa pitää jalat tukevasti maassa. Valmiutemme eivät pelkästään riitä, vaan osaamisen rakentamiseksi tarvitaan kokemusta, jota on taas tarjolla tulevasta maanantaista alkaen. Tulevina esimiehinä tarvitsemme rohkeutta, siviilirohkeutta, seisoa suorana ja avoimena haasteiden keskellä ja viedä osaltamme puolustusvoimia kohti tulevaisuutta, Niemelä lisää.