Studentum Roadshow -kiertueella myös upseerikoulutus esillä

Julkaisuajankohta 13.9.2017 13.12

Maanpuolustuskorkeakoulu pyrkii pitämään hakijamäärät nousussa myös ulkoisen rekrytoinnin avulla.

Studentum Roadshow -kiertueella nuorille esitellään jatko-opintovaihtoehtoja noin viidessäkymmenessä eri kohteessa ympäri Suomea. Reilun neljänkymmenen lukion lisäksi vierailukohteisiin kuuluu messutapahtumia, varuskuntia ja ammattikouluja. Kiertueen henkilöstöä oli eilen Santahaminassa perehtymässä upseerikoulutukseen. Päivän tavoite oli, että Studentumin henkilöstö pystyy kiertueellaan esittelemään Maanpuolustuskorkeakoulun opiskeluvaihtoehtona. Reilussa kymmenessä kiertuekohteessa myös kadetteja on paikalla avustumassa esittelyä. Kiertue alkaa lokakuun alussa ja päättyy ensi vuoden tammikuun lopussa.

Aamupäivällä käytiin läpi yleisiä asioita Maanpuolustuskorkeakoulusta ja tutustuttiin saaren kampusalueeseen. Vierailijat suorittivat myös kadettikoulun valintakokeen kuntotestit. Iltapäivällä kadetit esittelivät yksityiskohtaisemmin opintoja ja opiskeluelämää. Omien taustojensa lisäksi kadetit kävivät läpi koulun hakuprosessia, oppiaineita ja opintosuuntia. Myös upseerin uran keskeisiä seikkoja kuten etenemistä, työtehtäviä ja palkkausta selvennettiin.

Studentumin edustajat Pihla Nortela  ja Iida Karvinen tiesivät opinto-ohjaajina jotain jo entuudestaan. He saivat kuitenkin omien sanojensa mukaan tuhdin paketin hyödyllistä lisätietoa kiertuetta ajatellen. Toisen vuoden opiskelija Miro Mäkinen on toiminut opintojensa ohella somekadettina. Somekadetit jakavat kadettielämäänsä sosiaalisen median kanaviin. Monet upseerin urasta kiinnostuneet nuoret ovat tavoittaneet hänet Instagramin kautta. Kysymykset eivät koske yleensä itse opintoja vaan esimerkiksi hakuprosessia ja kadetin sosiaalietuja.  Kyselijöitä ei ole valtavia määriä, mutta he vaikuttavat aidosti kiinnostuneilta.

Lisätietoja Studentum Roadshowsta: https://www.studentum.fi/loyda-koulutuksesi/studentum-roadshow-8106