Tuntematon rauhanturvaaja -näyttely avattiin Santahamina-talossa

MaanpuolustuskorkeakouluPuolustusvoimien kansainvälinen keskus FINCENT
Julkaisuajankohta 25.10.2016 11.48

Markku Joutsenen valokuvanäyttely Tuntematon rauhanturvaaja avattiin Santahamina-talon aulassa 24.10. Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen (PVKVK) vuosipäivänä avattu näyttely on kaikille avoin ja nähtävillä 9.12. asti, perjantaita 28.10. lukuun ottamatta. Näyttely esittelee yhden rauhanturvaajan näkemää ja kokemuksia vuosilta 1990–1991 UNDOF-operaatiossa Israelin ja Syyrian rajalla.

Joutsenen kinokameralla ottamat mustavalkokuvat kertovat rauhanturvaajan työstä ja vapaa-ajasta sekä paikallisesta kulttuurista Lähi-Idässä. Yli kolmen tuhannen kuvan joukosta valittu näytös tarjoaa silmäyksen rauhanturvaajan arkeen. Aiemmin näyttely oli Porin kaupunginkirjastossa. Puolustusvoimien Kansainvälisen keskuksen alakerrassa näyttely tavoittaa satoja sekä kotimaisia että ulkomaisia vierailijoita.

PVKVK:n 47. vuosipäivänä julkistettiin lisäksi videodokumentti vuonna 1956–1957 Suezin kriisin rauhanturvaoperaatiossa palvelleesta vahvennetusta suomalaiskomppaniasta. Operaatio oli Suomen ja YK:n ensimmäinen rauhanturvaoperaatio, ja näin peruspilari kotimaisessa rauhanturvaamisosaamisessa. Dokumentti oli Suezilla palvelleiden rauhanturvaajien aloite, ja he olivat itse paikalla hyvin edustettuina.

Rauhanturvatehtävillä on maanpuolustuksellista merkitystä. Kriisinhallintatehtävissä saatu kokemus on tärkeää, ja operaatioista saadun palautteen avulla voidaan esimerkiksi kehittää Maanpuolustuskorkeakoulun opetusta. Tunnustukseksi työstään rauhanturvaajille on myönnetty virallinen veteraanistatus.

– Rauhanturvaajat eivät tietenkään ole täysin verrattavissa sotiemme veteraaneihin. He ovat kuitenkin palvelleet sodankaltaisissa olosuhteissa, osa useaankin kertaan, joten myöntämisperuste on, Kansainvälisen keskuksen johtaja, komentaja Jukka-Pekka Schroderus toteaa.

Yhdistyneiden Kansakuntien Suomen Komppania 1956–1957 -dokumentti on katsottavissa täällä.

Tarkemmat ohjeet Santahamina-taloon saapumiseen ja asiointiin löytyy täältä.

Tervetuloa tutustumaan valokuvanäyttelyyn!