Upseeriksi 2017 -haku on päättynyt

Julkaisuajankohta 7.4.2017 14.13

Kevään 2017 yhteishaku päättyi keskiviikkona 5. huhtikuuta. Maanpuolustuskorkeakouluun 104. kadetti- ja 87. merikadettikursseille haki tänä vuonna yhteensä 696 hakijaa, joista naisia oli 62.

Hakijamäärä upseerikoulutukseen laski vuoden 2016 yhteishausta noin 70 hakijalla. Naishakijoiden määrä taas kasvoi yhdellä edelliseen vuoteen verrattuna, mutta prosentuaalisesti naisten määrä on tämän vuoden valintakokeessa suurempi kuin edellisellä kerralla.

- Totta kai pitää analysoida, mistä pieni hakijamäärän lasku johtuu ja mitä sen hyväksi voidaan tehdä tulevalla kaudella. Uskomme kuitenkin, että nyt saavutettu hakijamäärä kompensoituu kasvaneella laadulla, valintaupseeri, kapteeni Pertti Kemppainen pohtii.

Kirjalliset kutsut valintakokeeseen hyväksytyille sekä ilmoitukset heille, joita ei kutsuta valintakokeeseen, lähetetään parin viikon kuluessa, viimeistään 18. huhtikuuta. Valintakokeeseen kutsutaan korkeintaan 500 hakijaa.

Kaksipäiväinen valintakoe järjestetään normaaliin tapaan Santahaminan kampuksella viikolla 20. Valintakoekokonaisuuteen kuuluvat fyysisen kunnon testien lisäksi ryhmäkoe, aineistokoe, haastattelu sekä lääkärintarkastus.

Upseeriksi-haun yhteydessä järjestettyyn sotatieteiden maisterin viranomaisyhteistyön koulutusohjelmaan (SMVIR) hakeutui tänä vuonna 40 hakijaa, kun viime vuonna hakijoita oli 48.