Uusi kirja vallanvaihdoksista

Julkaisuajankohta 18.1.2017 9.20

Historioitsija Marja Vuorinen on yhdessä Maanpuolustuskorkeakoulun tutkija Tuomas Kurosen ja sotilasprofessori, everstiluutnantti Aki-Mauri Huhtisen kanssa toimittanut kirjan vallanvaihdosten prosessista. Regime Changes in 20th Century Europe yrittää ensimmäistä kertaa koota ainutkertaisina pidetyt historialliset vallanvaihdokset yhden yläkäsitteen alle.

Miten ja miksi vallanvaihdokset tapahtuvat? Miten auktoritatiivinen, niin sanottu kova johtajuus on nostanut taas päätään? Miksi yhdysvaltalaiset äänestivät Donald Trumpin presidentikseen? Regime Changes in 20th Century Europe yrittää muodostaa yhtenäistä mallia, joka osaisi hieman valaista kaikkia edellä mainittuja kysymyksiä.

Kirjan pääeditorina toimi Helsingin yliopiston historioitsija Marja Vuorinen. Vuorisen kanssa kirjan ovat toimittaneet Maanpuolustuskorkeakoulun tutkijat Tuomas Kuronen ja Aki-Mauri Huhtinen, jotka korostavat historiallisen näkökulman merkitystä poliittisia ilmiöitä analysoitaessa.

– Historia toistaa itseään, muttei koskaan kuitenkaan samanlaisena. Jos emme ole tarkkana historian kanssa ja ole siitä tietoisia, löydämme sen edestämme, Huhtinen täsmentää vanhaa viisautta.

Tutkijat eivät hyväksy ajatusta siitä, että valta vaihtuisi yhtäkkiä tiettyinä hetkinä, esimerkiksi vaalipäivänä. Sen sijaan vallanvaihtumista tapahtuu koko ajan harmaalla alueella, katseilta suojassa. Tekijöiden näkökulma pyrkiikin ymmärtämään koko ajan käynnissä olevia historiallisia ja kulttuurisia prosesseja, jotka johtavat uuteen hallitusmalliin, symbolisen johtajan valitsemiseen tai väkivaltaiseen kapinaan.

– Menestyvissä yhteiskunnissa saattaa alkaa itää ajatus, että maailma on ikään kuin valmis. Tämä passivoi kansalaisia, saaden heidät jättäytymään yhteiskunnallisen keskustelun ulkopuolelle. Taustalla kuitenkin tapahtuu muutoksia, Kuronen kertoo.

Yhdysvaltain presidentinvaalit olivat monille järkyttävä yllätys, opetus pinnan alla tapahtuneesta muutoksesta.

– Jonain aamuna herätään tilanteeseen, jossa valtatilanne onkin muuttunut - herättiin Trump-aamuun, Huhtinen esimerkillistää.

Tulevan ennakoiminen on aina äärimmäisen hankalaa - niin yksittäisille ihmisille kuin ammattilaisorganisaatioillekin. Jotain osviittaa Kurosen ja Huhtisen mukaan voi kuitenkin yrittää saada esimerkiksi seuraamalla hyvin aktiivisesti yhteiskunnallista tilannetta vaikka sosiaalisessa mediassa ja tutkimalla historiaa.

Regime Changes in 20th Century Europe julkaistiin marraskuussa 2016 ja on saatavilla aiheesta kiinnostuneille. Lisätietoja ja abstraktin löytää kustantajan sivuilta täältä.