Väitös sotilastiedustelusta

Julkaisuajankohta 17.10.2017 9.51

Martin Bangin sotilastiedustelua käsittelevä väitöskirja ”Military Intelligence Analysis: Institutional Influence” tarkastetaan sotatieteiden tohtorin tutkintoa varten Tukholmassa 27. lokakuuta 2017.

Väitöstilaisuus on Maanpuolustuskorkeakoulun ja Ruotsin maanpuolustuskorkeakoulun (Försvarshögskolan) yhteistyössä järjestämä. Tukholmassa järjestettävän väitöstilaisuuden kustoksena on professori Juha-Matti Lehtonen Maanpuolustuskorkeakoulusta. Bangin vastaväittäjänä toimii professori Philip Davies Lontoon Brunelin yliopistosta.

Ruotsalainen Martin Bang on toiminut erikoisupseerina Ruotsin puolustusvoimissa. Hän on kriminologian kandidaatti ja valtiotieteiden maisteri.

Bangin väitöskirjasta selviää, että sotilastiedustelun rooli on merkittävä taistelujen lopputuloksen kannalta. Niin kauan kuin sotia käydään, sekä siviili- että sotilasjohtajat tarvitsevat tiedustelua päätöksentekotueksi vastustajia kohtaan. Tiedustelu ei kuitenkaan ole helppoa eikä vaaratonta. Väitöskirjan tarkoituksena on ennen kaikkea syventää ymmärrystä institutionaalisesta vaikutuksesta tiedustelutietojen arvioinnissa.

Aihetta koskeva kirjallisuus on lisääntynyt tasaisesti viime vuosikymmenien aikana. Siitä huolimatta ilmiön ymmärtämiseen tähtäävät teoriat ovat edelleen harvassa. Väitöskirjan tarkoituksena on edistää näiden tutkimusten puutteiden korjaamista. Työ on tehty tutkimalla Ruotsin asevoimien tiedustelutoimintaa eri näkökulmista.

- Olen yhdistänyt useita lähteitä, jotka ovat pääasiassa haastatteluja, kyselykaavakkeita ja dokumentteja. Olen myös tehnyt kokeita upseereilla ja kadeteilla, Bang kertoo työn laatimisprosessista.

Martin Bangin väitöskirjan tiivistelmäosan voi ladata Doria-julkaisuarkistosta. Väitöskirjan alkuperäisartikkelit eivät ole vapaasti verkossa. Ne ovat löydettävissä useimpien yliopistokirjastojen rajoitetusta tietokantavalikoimasta, kuten Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastosta. Myös painetun kokoversion voi lainata Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastosta.