Aluejärjestelmän kehittäjä selvisi viimeinkin – väitöstilaisuus sotahistoriasta

Julkaisuajankohta 9.5.2018 13.55

Sotahistorian tieteenalalle lukeutuva väitöstilaisuus järjestetään 18.5.2018 Maanpuolustuskorkeakoulun Santahaminatalon auditoriossa alkaen klo 10.

Väitöstyö "Kaaderiperustamisesta aluejärjestelmään – Suomalaisen liikekannallepanojärjestelmän kehittyminen 1918–1945" on yleisesikuntamajuri Juha Ratisen laatima. Väitöstilaisuuden vastaväittäjänä toimii dosentti, eversti Petteri Jouko ja kustoksena toimii professori Vesa Tynkkynen. Molemmat ovat Maanpuolustuskorkeakoulusta.

Väitöskirjassa selvitetään, miten suomalainen liikekannallepanojärjestelmä kehittyi itsenäisyyden alun ja jatkosodan jälkeisen demobilisaation välisenä aikana. Tutkimuksen aikarajaus on asetettu vuosiin 1918–1945.
Itsenäistymisen alkuvuosina armeijan liikekannallepano perustui saksalaisilta ensimmäisen maailmansodan jälkeen perittyyn kaaderiperustamiseen. Kaaderiperustamisjärjestelmässä joukko-osastot toimivat perustamispaikkoina ja niiden tehtäviin kuuluivat koulutus, liikekannallepanon suojaaminen suojajoukkona ja itse liikekannallepano. Järjestelmä todettiin nopeasti suomalaisiin olosuhteisiin liian kankeaksi.

Myöhemmin kaaderiperustamisen tilalle kehitettiin aluejärjestelmä. Aluejärjestelmässä liikekannallepano erotettiin joukko-osaston tehtävistä ja vastuu annettiin aluejärjestölle. Aluejärjestelmän kehitystyö oli vaiherikas yli kymmenen vuoden ajanjakso, jonka aikana uuden järjestelmän käyttöönottoon tarvittiin niin onnea kuin ihmisten päättäväisyyttä. Aluejärjestelmä otettiin käyttöön toukokuun alussa 1934.

Aluejärjestelmän alkuidea on peräisin Norjasta. Aluejärjestelmän kehittäjästä käytiin aikaan sotien jälkeen kiivasta keskustelua. Kehittäjiksi ilmoittautuivat A. F. Airo ja Leonard Grandell. Tutkimus osoittaa, että aluejärjestelmänä tunnettu liikekannallepanojärjestelmän kehittämisestä ja vaihtamisesta kaaderiperustamisen tilalle vastasi silloinen eversti Leonard Grandell.

Väittelijä yleisesikuntamajuri Juha Ratinen (s. 1971) palvelee opettajana ja tutkimusryhmäjohtajana Maanpuolustuskorkeakoulun Sotataidon laitoksella.

Väitöstilaisuuteen on vapaa pääsy. Tilaisuus järjestetään sotilasalueella. Santahaminan varuskunnan portilla tulee esittää poliisin myöntämä kuvallinen henkilötodistus. Saapumisohjeet löydät täältä. Tilaisuuteen osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan 14.5.2018 klo 16 mennessä osoitteessa www.lyyti.in/ratisen_vaitostilaisuus .

Ratisen väitöskirjan voi ladata Doria-julkaisuarkistosta.

Väittelijän yhteystiedot:
Juha Ratinen