Varusmiestoimittaja - Siellä missä tapahtuu

Julkaisuajankohta 6.7.2016 10.11

Puolustusvoimat hakee joka alokaskauden alussa innokkaita varusmiehiä erityistehtäviin. Haku on kaikille avoin ja tarjoaa monipuolisesti erilaisia tehtäviä. Myös Maanpuolustuskorkeakoulussa on tarjolla varusmiehille paikkoja niin graafikon, IT-tukihenkilön kuin toimittajankin hommiin. Viimeisenä mainittu osui kohdalleni onnekkaana sattumana.

Hain toimittajan erityistehtävään pian alokaskauteni alettua, sillä koin pestin kiinnostavana. Valintatilaisuuden jälkeen sain tietooni, etten jäisikään vanhaan yksikkööni Niinisaloon aliupseerikurssille. Minua nimittäin esitettiin toimittajaksi Maanpuolustuskorkeakoululle Helsingin Santahaminaan. Kotimatkani kasvoi yhtäkkiä lähes kymmenkertaiseksi.

Tehtäviini kuuluu nykyisin tiedotteiden ja artikkelien laatiminen sekä ajoittain sisällön suunnitteleminen sosiaalisen median kanaviin. Työt liittyvät Maanpuolustuskorkeakouluun, jutuissa käsitellään esimerkiksi koulun kampuksella järjestettäviä tapahtumia tai käynnissä olevia kansainvälisiä tutkimuksia. Kyseessä on monipuolinen kompleksi, joten useat eri laitokset ja yksiköt tulevat tutuiksi. Haastattelin hiljattain muun muassa Puolustusvoimien operaatiopäällikköä juttuani varten. Alokkaana en olettanut edes törmääväni kenraalimajureihin, saatikka sitten jutustelevani sellaisen kanssa johtamisharjoituksista.

Maanpuolustuskorkeakoululla toimivat varusmiehet kuuluvat joko viestintä- tai tietohallintoalaan. Tietohallinnossa it-tukihenkilöltä vaaditaan tietokoneiden tuntemuksen lisäksi myös palveluhenkisyyttä. Viestintä tarjoaa hommia toimittajan lisäksi kuvaajalle, graafikolle sekä taittajalle. Sosiaaliset kanssakäymiset ja oman luovuuden käyttäminen ovat keskeisessä osassa näissä hommissa. Kaikki varusmiehet pääsevät tekemään oikeita alansa töitä, kalustokin on ammattilaistasoa. Tällainen työkokemus on ainutlaatuista. Alan koulutus ei ole välttämätöntä tehtäviin hakiessa, harrastuneisuus ja motivaatio vievät jo pitkälle.

Erityistehtävät eivät myöskään estä johtajakoulutukseen hakeutumista. Johtajakoulutuksen voi suorittaa ennen erityispestiä tai sen jälkeen, mikäli varusmiehellä on halukkuutta käydä AUK tai RUK. Vaikkakin palvelus koostuu pääasiassa "toimistotöistä", ei perinteisempää intti-ohjelmaakaan ole unohdettu. Aika-ajoin pääsee sonnustautumaan taisteluvarustukseen, olit sitten it-tukihenkilö taikka kuvaaja.

Mikäli siis olet varusmies vailla tarkkaa suuntaa palveluksen suhteen, suosittelen harkitsemaan Maanpuolustuskorkeakoulun erityistehtäviä.

Varusmiestoimittaja Valtteri Heikintalo

Tutustu maanpuolustuskorkeakoulun tarjoamiin varusmiesten erityistehtäviin täältä.