Vuosipäivä aloitti merkkivuoden juhlallisuudet

Julkaisuajankohta 13.1.2017 14.04

Maanpuolustuskorkeakoulun 24. vuosipäivää juhlistettiin talvisissa merkeissä 13. tammikuuta. Päivän ohjelmaan kuului perinteinen paraatikatselmus sekä päiväjuhla, jossa julkistettiin uusin Sotataidon klassikot -sarjan teos.

Vuosipäivän juhla alkoi paraatikatselmuksella, ja paraatijoukkoja komensi Maanpuolustuskorkeakoulun hallintojohtaja, eversti Harri Niskanen. Katselmuksen suoritti korkeakoulun rehtori, kenraalimajuri Ilkka Korkiamäki, joka tilaisuuden puheessaan muistutti Suomi 100 -juhlavuoden merkityksestä.

– Menneet upseeripolvet maksoivat itsenäisyyden säilyttämisestä kalliin hinnan, kun ylivoimaista vihollista torjuttiin. Suomi 100 vuotta on siis juhlimisen arvoinen asia kaikilta näkökohdilta tarkasteltuna, Korkiamäki muistuttaa.

Paraatikatselmuksen päätti ryhdikäs ohimarssi, jonka jälkeen siirryttiin päiväjuhlaan. Päiväjuhlassa rehtori Korkiamäki piti vuosipuheen, jossa perinteisesti linjattiin alkaneen vuoden teemat.

Vuosipäivän juhlapuhujana oli sotatieteiden tohtori, Maanpuolustuskorkeakoululla dosenttina työskennellyt, everstiluutnantti Marko Palokangas. Itse sissitoiminnan merkityksestä tohtoriksi väitellyt Palokangas julkisti Paavo Ilmolan erillistutkimuksen ja Suomalaisen sotataidon klassikot -kirjasarjan viidennen osan Sissisota, sen edellytykset ja sodankäynnin suuntaviivat.

Uransa aikana Pääesikunnan päällikkönäkin toimineen Paavo Ilmolan tutkimus valmistui 1958 ja se luokiteltiin salaiseksi ja vain korkean sotilasjohdon käyttöön. Vasta hiljan salassapitomääräykset väistyivät ja tutkimus oli mahdollista julkaista laajempaan käyttöön sotataidon klassikkokirjan muodossa.

– Sissitoiminta ja epätavanomaiset taistelutavat ovat historiaan ulottuvasta näkökulmasta huolimatta tutkimusaiheina 2010-luvulla edelleen hyvin ajankohtaisia. Ilmolan työn mielenkiintoisinta antia ovat sissisodan sotataidollinen analysointi ja erityisesti sen käyttömahdollisuudet suomalaisessa sotataidossa, Palokangas pohjusti kirjan merkitystä.

Päiväjuhlassa muistettiin Maanpuolustuskorkeakoulussa yli vuoden verran työskennelleitä, nyttemmin poissiirtyneitä henkilöitä korkeakoulun standaareilla ja lipuilla. Päiväjuhla päättyi cocktail-tilaistuuteen.

Tilaisuudessa julkistetun sotataidon klassikot -sarjan kirjan Sissisota, sen edellytykset ja sodankäynnin suuntaviivat löydät sähköisenä täältä.