Vuoden rukkilainen yliluutnantti Antti Nissinen

Maasotakoulu
Julkaisuajankohta 16.4.2021 12.27

Vuoden rukkilaiseksi vuonna 2020 valittiin yliluutnantti Antti Nissinen. Tunnustus myönnettiin Rerviupseerikoulun perinnepäivänä 1. huhtikuuta 2021.Nissinen toimii RUK:n oppilaskunnan kuraattorina. Myöntämiseperusteina olivat mm. Nissisen erinomainen palvelus RUK:ssa, innostavuus ja ammattitaito. Maasotakoulu haastatteli Vuoden rukkilaista.

Kuinka kauan olet toiminut kuraattorina? Mitä teit sitä ennen ja kuinka päädyit nykyiseen tehtävään?

- Aloitin RUK:n oppilaskunnan kuraattorina heinäkuussa 2020. Sitä ennen olen työskennellyt vuodesta 2016 alkaen Reserviupseerikoulussa Esikunta- ja viestikomppaniassa joukkueenjohtajan ja linjanjohtajan tehtävissä.

Mitkä ovat kuraattorin keskeisimmät työtehtävät?

- Oppilaskunnan kuraattori suunnittelee, ohjaa ja valvoo RUK:n oppilaskunnan toimintaa reserviupseerikurssin aikana. Näihin tehtäviin kuuluu mm. erilaisten asiakirjojen laatiminen, käytännönläheinen työ upseerioppilaiden kanssa, yhteistyökumppaneiden tapaaminen sekä tilannekatsaukset RUK:n johtajalle.

Onko muualla kuin reserviupseerikurssilla kuraattoria?

- Muissa varuskunnissa on pienempää VMTK-toimintaa, mutta käsittääkseni näitä muita varusmiestoimikuntia ei ohjaa erillinen henkilö.

Sinut valittiin "vuoden rukkilaiseksi". Tuliko valinta yllätyksenä?

- Olihan se suuri yllätys.

Mitä sinulle merkitsee saada tuollainen tunnustus?

- Olen ylpeä itsestäni, kun tekemäni työ saa näin suuren kiitoksen. Erityisesti olen kiitollinen heille, jotka ovat minua ohjanneet ja opastaneet työskennellessäni RUK:ssa.

Minkä seikkojen luulet vaikuttaneen valituksi tulemiseesi?

- Ennen oppilaskunnan kuraattorina aloittamista ehdin vuonna 2020 toimia perusyksikössä kahden eri linjan johtajana sekä niiden tehtävien lisäksi osallistuin mm. palkatun henkilöstön kouluttamiseen, toimin aselajikouluttajana useassa eri sotaharjoituksessa ja toimin myös Sodanajan johtajakurssin varajohtajana. Olen siis ollut varsin monessa asiassa mukana kyseisen vuoden aikana ja tehnyt paljon yhteistyötä RUK:n sisällä ja vähän ulkopuolellakin.

Mitä ominaisuuksia tehtävässäsi vaaditaan? Millä adjektiiveilla kuvailisit itseäsi?

- Oppilaskunnan kuraattorin täytyy olla järjestelmällinen ja yhteistyökykyinen. Töitä tehdään niin varusmiesten, palkatun henkilöstön kuin varuskunnan ulkopuolisten yhteistyökumppaneidenkin kanssa, joten sosiaalisuudestakaan ei ole haittaa. Olen oma-aloitteinen, luova, todella sosiaalinen ja ainakin omasta ja tyttöystäväni mielestä hauska.

Näkyykö edellä mainitut luonteenpiirteet myös esimerkiksi harrastuksissasi?

- Luovuus näkyy ainakin; tykkään tehdä käsilläni ja harrastuksiini kuuluukin mm. vanhan auton rakentelu sekä metsästys ja kalastus. Myös rakentamisen ja remontoinnin pariin olen ajautunut, jotka nekin ovat jo eräänlainen harrastus. Tärkeintä on, että koko ajan on jotain mielekästä tekemistä.

Kuinka päädyit sotilasuralle ja millaisia uratoiveita sinulla on?

-Toimiessani varusmiesjohtajana minulle tuli mahdollisuus hakeutua sopimussotilaaksi ja sain palvella kyseisessä tehtävässä 11,5kk. Tänä aikana silloinen päällikköni käski kaikkien nuorien ja vähän vanhempienkin kersanttien hakea kadettikouluun ja siitä tämä upseerin ura sai alkunsa. Pidän opettamisesta ja kouluttamisesta todella paljon, joten toiveenani on maisteriopintojen jälkeen päästä opettamaan esimerkiksi kadetteja tai aliupseereita. Maasotakoulussa palveleminen mahdollisimman pitkään on ainakin tässä vaiheessa uraa yksi toive ja tavoite.

Paljon onnea Vuoden rukkilaiselle koko Maasotakoululta!
Hamina