Kaartin jääkärirykmentti harjoittelee Lastenlinnassa 22.-23.4.2021

Kaartin jääkärirykmentti
Julkaisuajankohta 16.4.2021 13.35
Sotilaita kävelee sairaalan käytävällä.

Meilahdessa sijaitseva Lastenlinna on ensimmäistä kertaa Puolustusvoimien harjoituskohteena ensi viikolla järjestettävässä kaupunkijääkärien harjoituksessa. Uudenmaan jääkäripataljoonan 1. Jääkärikomppania ja Esikunta- ja viestikomppania harjoittelevat taistelua rakennetulla alueella pääkaupunkiseudulla. Harjoituksessa joukot liikkuvat Lohjan Kalkkipetterillä (21.4.), Lastenlinnan sairaalassa Meilahdessa (22. - 23.4) sekä Kätilöopistolla Kumpulassa (22. - 23.4.).

Harjoitukseen osallistuu niin heinäkuussa 2020 palveluksensa aloittaneita varusmiesjohtajia ja miehistöä kuin myös varusmiehiä, jotka ovat palvelleet Santahaminassa tammikuusta 2021.

Harjoituksen johtaja, Uudenmaan jääkäripataljoonan komentaja everstiluutnantti Janne Jortama kiittää Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriä mahdollisuudesta harjoitella sairaalan käytöstä poistetuissa tiloissa.

- Rakennetulla alueella taistelemiseen erikoistuneelle Kaartin jääkärirykmentille on tärkeää päästä harjoittelemaan myös pääkaupungin keskeisillä paikoilla sijaitseviin rakennuksiin. Kiitos sairaanhoitopiirille mahdollisuudesta käyttää kiinteistöä varusmiesten kouluttamiseen. Tämä on hyvä osoitus eri viranomaisten yhteistyöstä ja vahvistaa varmasti maanpuolustustahtoa varusmiesten keskuudessa.

Harjoitukseen osallistuu yhteensä noin 130 varusmiestä ja henkilökuntaan kuuluvaa. Heidän käytössään on kuusi panssaroitua PASI-miehistönkuljetusvaunua ja kahdeksan henkilöpakettiautoa. Sotilaat liikkuvat maastopuvuissa ja he kantavat mukanaan rynnäkkökivääreitä. Henkilökunnan tunnistaa keltaisista huomioliiveistä. Lohjan Kalkkipetterillä käytetään harjoitusampumatarvikkeita 21.4. klo 10.00 - 24.00. Lastenlinnan ja Kätilöopiston sisätiloissa käytetään harjoitusampumatarvikkeita 22.4. klo 10.00 - 22.00. Harjoituksesta voi aiheutua melua rakennuksen ulkopuolelle.

Yhteydenotot harjoituksen aikana: 0299 421 510