Keskusteluja taktiikasta -webinaarissa keskusteltiin tykistön tuhovoimasta

Maasotakoulu
Julkaisuajankohta 14.4.2021 10.47
Tykki tulitoiminnassa, isot lieskat lyövät talvimaisemassa.

Huhtikuussa Maavoimien tutkimuskeskuksen Keskusteluja taktiikasta -webinaarin aiheena oli tykistötaktiikka. Alustuksen piti tykistöopettajaryhmän johtaja majuri Tuomas Mäkinen Tykistökoulusta otsikolla: Tykistötaktiikka - tulella taistelua ja tuhovoimaa.

Esityksessä majuri Tuomas Mäkinen käsitteli tykistön käyttöä tykistötaktiikkaa ja sen määritelmää, tykistön ja tulenkäytön tehtäviä, tulenkäytön johtamista sekä tulevaisuuden kehitysnäkymiä.

- Tykistötaktiikan kehitys määritellään tulevaisuudessa tykistöjärjestelmän toiminnallisuuksien kautta. Kehitys on varmasti pääosin materiaalista, mutta siinä samalla on tarkasteltava tulenkäyttöön ja tykistöjärjestelmän toimintojen soveltamiseen liittyvät muutostarpeet, siis vaikutukset tykistötaktiikkaan. Tulenkäytön johtajan ymmärrys tulenkäytön perusteista haastetaan tulevaisuudessa taistelutilan, ajan ja joukkojen muuttuessa. Tykistön toiminta-ajatuksen perustana on oltava vaatimus mitä tulenkäytöllä on saatava aikaiseksi, Mäkinen kertoo.

- Lopulta tykistötaktiikasta tulee muistaa, että kaikessa tulenkäytössä tärkeintä on tuottaa tappioita. Tähän kytkeytyy tykistössä olennaisesti tulenteho, vaatimukset tulenkäytölle ja tykistön tehtävät. Nopea tulenavaus tarkasti ja keskitetysti, mahdollisimman usein suoraan vaikutusammuntana olkoon jatkossakin hyvänä pyrkimyksenä, Mäkinen jatkaa.

Kuvassa K9-panssarihaupitsi tulitoiminnassa harjoituksessa Rovajärvellä.

Tykistötaktiikkaa käsitellyt webinaari keräsi etäyhteyksien päähän noin 80 henkilöä.

- Keskustelu kävi vireänä nojaten alustajan esittämiin väitteisiin ja pohtien tykistötaktiikan tulevaisuutta esimerkiksi keinöälyn kehityksen ja ampumatarvikkeiden monipuolistumisen seurauksena. Keskustelu oli luokkaansa toinen aselajitaktiikkaa käsitellyt kokonaisuus ja onnistui mainiosti pitämään otteessaan myös muualla kuin tykistön parissa palvelevaa henkilöstä, webinaarin moderaattori, majuri Antti Paronen Maavoimien tutkimuskeskuksesta kommentoi.

-Erinomainen alustus kirvoitti viljalti keskustelua, missä koko tykistöjärjestelmää käsiteltiin kattavasti. Johtamisjärjestelmäalan edustajia oli hienosti linjoilla. Tämä toi hyvän lisän keskusteluun yhdestä tykistöjärjestelmän tärkeimmästä toiminnallisuudesta, eli ammunnanhallinta- ja johtamisjärjestelmästä, toteaa Maavoimien tutkimuskeskuksen johtaja, everstiluutnantti Jukka Saarela.

- Ei ammu tykit eivätkä heittimet, elleivät yhteydet toimi. Uskon alustuksen ja keskustelun antaneen jälleen jokaiselle lisää taktista pääomaa.  Niin vain olisi tämäkin päivä saattanut mennä, ilman tätä tilaisuutta, keskustelematta taktiikasta, Saarela jatkaa.

Kesän ja syksyn seuraavia aiheita webinaareissa ovat muun muassa pioneeritaktiikka, viestitaktiikka, huoltotaktiikka ja taktiikan uudet ulottuvuudet kuten informaatiotaktiikka.

•    Toukokuu: Pioneeritaktiikka - ylimenoista älymiinoihin.
•    Kesäkuu: Viestitaktiikka - johtamisen tukena ja Huoltotaktiikka - kenttähuollosta logistiikkaan.
•    Elokuu: Informaatiotaktiikka - taktiikkaa tiedolla ja Taktiikkaa tietoverkoissa.
•    Syyskuu: Tiedustelu - tiedon määrän ja laadun haasteet ja Autonomian taktiikkaa.

Webinaarikeskustelut käydään vain Puolustusvoimien sisäisesti. Kuitenkin loppuvuonna 2021 tai alkuvuonna 2022 webinaarien alustuksista ja keskusteluista Maavoimien tutkimuskeskus julkaisee kirjan, joka on saatavilla myös suurelle yleisölle.

Joukko-osasto