Koronatilanne Maasotakoulussa

Maasotakoulu
Julkaisuajankohta 31.3.2021 15.24

Päivitys tiedotteeseen 1.4.

Maasotakoulun Reserviupseerikoulussa Haminassa on todettu 16 uutta koronavirustartuntaa varusmiehillä. Positiivisen tuloksen saaneet ovat erillään muista varuskunnassa. Kaikki uudet tapaukset on todettu varusmiehillä, jotka olivat jo erillään muista mahdollisen altistumisen vuoksi. Kaikki mahdollisesti altistuneet varusmiehet on nyt testattu.

Sairastuneiden kanssa tekemisissä olleet ja mahdollisesti altistuneet varusmiehet jatkavat palvelustaan erillään muista pieniin osastoihin jaettuna.

Maasotakoulun henkilöstö ja asevelvolliset on jaettu korona-aikana osastoihin, jotka eivät kohtaa toisiaan. Osastoinnin ansiosta altistuneet on pystytty kartoittamaan, siirtämään erilleen muista ja testaamaan tehokkaasti. Maasotakoulu jatkaa koronavarotoimenpiteitä ja seuraa tilannetta.

Tiedote 31.3.2021:

Maasotakoulun Reserviupseerikoulussa Haminassa on todettu 14 varusmiehellä koronavirustartunta. Tämän lisäksi neljä Reserviupseerikoulun varusmiestä on sairastunut lomillaan ja he ovat pysyneet kotona. Sairastuneiden kanssa tekemisissä olleet ja mahdollisesti altistuneet varusmiehet, joita on yhteensä 111, jatkavat palvelustaan erillään muista pieniin osastoihin jaettuna ja käyvät koronatestissä.

Myös viisi Maasotakoulun opiskelijaa on sairastunut, eli yhteensä Maasotakoulussa on tällä hetkellä 23 todettua COVID 19 -tartuntaa. Positiivisen tuloksen saaneet ovat erillään muista joko kotonaan tai varuskunnassa.

Maasotakoulu on ohjeistanut varusmiehiä, opiskelijoita ja henkilökuntaa noudattamaan koronavarotoimia tarkasti, tarkkailemaan vointiaan ja hakeutumaan koronatesteihin matalalla kynnyksellä. Varuskuntaan ei saa tulla, jos on edes vähäisiä oireita.

Maasotakoulun henkilöstö ja asevelvolliset on jaettu osastoihin, jotka eivät kohtaa toisiaan. Esimerkiksi ruokailuajat ja -paikat sekä varusmiesten palvelus- ja vapaa-aikarytmi on järjestetty siten, että palveluksessa ollaan osastoittain porrastetusti. Näin väljennetään tilojen käyttöä ja pyritään estämään koronan leviämistä. Yhteistiloja siivotaan ja desinfioidaan tehostetusti. Opiskelijat suorittavat opintojaan osin etänä. Henkilökunta tekee pääosin etätyötä tehtävien niin salliessa.

Maasotakoulu seuraa tilannetta.