Maasotakoulun esikuntapäällikkö vaihtui

Maasotakoulu
Julkaisuajankohta 7.1.2021 9.47
Kaksi armeijan harmaissa ja juhla-asuissa olevaa sotilasta, toinen ojentaa toiselle pienoislipun.
Siirtyvä esikuntapäällikkö Esa Hyytiäinen sai rakuunalipun, jonka ojensi hänelle seuraaja, everstiluutnantti Aki Hotti.

Tammikuun alussa 2021 Maasotakoulu sai uuden esikuntapäällikön, kun everstiluutnantti Esa Hyytiäinen siirtyi reserviin. Hänen seuraajanaan aloitti 1.1.2021 everstiluutnatti Aki Hotti.

Everstiluutnantti Esa Hyytiäinen toimi Maasotakoulun esikuntapäällikkönä helmikuun 2017 alusta eli melkein neljä vuotta.
- Huippuhetkiä ovat olleet kaikki työpäivät mukavassa työyhteisössä. Erityisinä tapahtumina mieleen jäävät varuskunnan osien siirtyminen pois Rakuunamäeltä ja moniin 100-vuotisjuhliin liittyneet hienot tapahtumat, Hyytiäinen sanoo.

Esa Hyytiäinen sai Maasotakoulun pienoislipun Maasotakoulun johtajalta, eversti Kari Pietiläiseltä esikuntapäällikön vaihtotilaisuudessa joulukuussa. Kuvassa näkyy kättelyn sijaan koronavarotoimena tällainen rystysten "kättely".

- Aloitin varusmiespalveluksen helmikuussa 1985 Sissikomppaniassa Immolassa (KSR) ja jatkoin siellä palveluksen päätyttyä va-vänrikkinä elokuuhun 1986. Kadettikurssini alkoi sitten Santahaminassa syyskuussa. Valmistuin luutnantiksi vuonna 1989 ja aloitin kouluttajan tehtävässä Kymen Pioneeripataljoonassa Korialla.

- Parhaiten on uralta mieleen jäänyt se monipuolisten tehtävien kirjo, joissa on saanut työskennellä. Ei ole ollut tylsää hetkeä.

Millaisin mielin siirryt reserviin?

- Oikein hyvillä mielin, virkauraa on takana yli 30 vuotta hyvän työnantajan palveluksessa. Lisääntyvälle vapaa-ajalle on varmasti käyttöä.

Millaista on olla Suomessa ammattisotilaan uralla?

- Koen, että Suomessa Puolustusvoimia arvostetaan ja että kaikki siellä työskentelevät tekevät arvokasta työtä. Sotilasuraa voi suositella monipuolisena ammattina, jossa aidosti pääsee kehittämään itseään ja työskentelemään aina kehittyvässä toimintaympäristössä.

Miten päädyit sotilasuralle?

- Uravalinta tuli ajankohtaiseksi varusmiespalveluksen aikana - vaihtoehtoina oli sotilaan tai poliisin ammatti. Hain kadettikouluun ja tulin hyväksytyksi. Valinta oli helppo.

Maasotakoulu kiittää hyvästä työstä ja toivottaa mitä parhainta reservin aikaa! Ja toivottaa lämpimästi tervetulleeksi uuden esikuntapäällikön: tervetuloa everstiluutnantti Aki Hotti.

Aki Hotti tulee Maasotakouluun Pääesikunnasta

Everstiluutnantti Aki Hotti aloitti esikuntapäällikkönä 1. tammikuuta 2021. Hän tulee Maasotakoululle Pääesikunnan johtamisjärjestelmäosastolta Helsingistä, jossa hän työskenteli noin 2,5 vuotta.

- Aloitin sotilasurani vuonna 1988 varusmiespalveluksella Vekaranjärvellä. Kadettikoulun jälkeen nuoren upseerin perusyksikön tehtävistä tieni on johtanut aselajikoulun, Pääesikunnan ja sotilasläänin kautta Maanpuolustuskorkeakoululle, josta palasin Vekaranjärvelle joukkoyksikön komentajaksi. Mielenkiintoista oli myös työskennellä Ilmavoimissa Ilmasotakoululla ja edelleen Pääesikunnassa.

- Kansainvälistä operaatiokokemusta sain Kosovossa viettämäni reilun puolen vuoden aikana. Kentällä vietettyjen vuosien väliin on mahtunut runsaasti virkaurakursseja ja täydennyskoulutusta.

Miten päädyit sotilasuralle?

- Upseerin uran mahdollisuudet avautuivat minulle varusmiespalveluksen myötä vaihe kerrallaan edetessäni. Haaveammatiksi upseerin ura muodostui vasta myöhemmin, huomatessani miten monipuolisia tehtäviä ja ennen kaikkea kuinka varman työpaikan Puolustusvoimat tarjoaa.

Mitä haluat tuoda Maasotakouluun esikuntapäällikkönä?

- Haluan tuoda mukanani opit ja kokemukseni edellisistä lukuisista tehtävistäni sekä sitä kautta rakentuneen osaamiseni, jolla pyrin osaltani vahvistamaan Maasotakoulun tekemistä ja Maavoimien tulevaisuutta.

Aki Hotti perehtyi edeltäjänsä everstiluutnantti Hyytiäisen johdolla Maasotakouluun ja toimipisteisiin lähes koko kuluneen syksyn.

Purjehdusta, puutöitä ja liikuntaa

Aki Hotti harrastaa monipuolisesti liikuntaa ja ulkoilua, puutöitä ja vanhan puutalon remontointia.

- Rakkain harrastukseni on kuitenkin purjehdus ja veneeni kanssa touhuaminen, Hotti kertoo.
Kaakonkulma ja Maasotakoulun toimialueen seutu on tuttua jo lukioajoilta: Hotti on käynyt lukion Kotkassa.

Maasotakoulu toimii viidellä paikkakunnalla: Lappeenrannassa, Haminassa, Hattulan Parolannummella, Kankaanpään Niinisalossa ja Riihimäellä. Maasotakoulu kouluttaa ammattisotilaita ja asevelvollisia, lisäksi Maasotakoululla on valmiudellisia ja tutkimuksellisia tehtäviä.

Joukko-osasto Lappeenranta