Poliiseja tarvitaan lisää FINCENTin henkilöstöpoolissa

Puolustusvoimien kansainvälinen keskus FINCENT
Julkaisuajankohta 20.5.2020 9.15

Ylikonstaapeli Jussi Mattilan arkityö on Kainuussa kenttäjohtajana. Pari kertaa vuodessa hän matkustaa FINCENTin lähettämänä Tanskaan. Poliisikoulutuksen lisäksi hänellä on kasvatustieteen maisterin ja hallintotieteen kandidaatin tutkinnot. Kriisinhallintaoperaatioista on myös kokemusta.

Mattila seisoo tarkkailupisteellä päällään sininen YKn liivi ja lippalakki

FINCENTin henkilöstöpoolissa Jussi Mattila on ollut mukana vuodesta 2014 lähtien. Hän on toiminut useana vuonna FINCENTin lähettämänä kouluttajana monikansallisella sotilaspoliisikurssilla (United Nations Military Police Course) Tanskassa. Kurssi järjestetään kaksi kertaa vuodessa. Hän on kouluttanut myös ylemmille sotilaspoliisiupseereille ja sotilaslakimiehille tarkoitetulla kurssilla (Provost Marshal).

Mattila sai tietää FINCENTin henkilöstöpoolista kaveriltaan ihan sattumalta.

- Soittelin kaverilleni ihan muuten vaan ja kuulin, että hän oli ollut muutamana vuonna kouluttajana Tanskassa. Lisäksi hän kertoi, että ei kyseisenä vuonna ehtisi enää hoitaa molempia kursseja siviilityönsä vuoksi. Niinpä päädyin kouluttajaksi toiselle kursseista, Mattila kertoo.

Omakohtainen kokemus kriisinhallintaoperaatioista ja oman erityisalansa vahva osaaminen ovat tärkeää

Mattilalla on kriisinhallintakokemusta kolmesta operaatiosta ja viidestä maasta. Hän on palvellut KFOR-operaatiossa Kosovossa, ISAF-operaatiossa Afganistanissa sekä UNTSO-operaatiossa Lähi-idässä vuoden. UNTSO-operaation aikana hän työskenteli Libanonissa, Israelissa ja Syyriassa.

Mattilan mielestä kouluttajalla olisi hyvä olla jonkinlainen kosketuspinta kriisinhallintaoperaatioihin esimerkiksi parin operaation verran, koska omat kokemukset ovat iso osa opetuksen sisältöä ja tuovat väriä ja keskusteluaiheita oppitunneille.

- Uusien poolikouluttajien tulisi operaatiokokemuksen lisäksi hallita oma opetusalansa. Poliisien siis kenttätoiminta ja perusteet taktisesta ja teknisestä tutkinnasta. Kouluttajan tulee olla sosiaalinen, hänellä tulee olla hallussa perusasiat kouluttamisesta ja ideoita koulutustuokioiden elävöittämiseen, Mattila kertoo.

Ensin oppilaaksi ja sen jälkeen kouluttamaan

Mattilan mielestä opettamista englannin kielellä ei tarvitse jännittää.

- Se on riittävällä tasolla, kun tulee ymmärretyksi ja ymmärtää muita. Oxford-englantia ei ole tarve osata. Englanti on riittävällä tasolla poliiseilla automaattisesti, jos henkilöllä on operaatiokokemusta, koska operaatioon lähteviltä sotilaspoliiseilta vaaditaan Yleisen kielitutkinnon todistus.

Mattila on itse ollut oppilaana useammilla poliiseille suunnatuilla kursseilla: United Nations Military Police, Provost Marshal ja NATO Military Police Senior Officer -kursseilla. Listan kaksi ensimmäistä kurssia järjestää Tanska, jonka vastuulla on Pohjoismaiden yhteisessä puolustusyhteystyöhankkeeessa järjestää poliisien tarvitsema kriisinhallintakoulutus. Mattilan kouluttajatehtävä Tanskassa on siis osa Pohjoismaiden välistä yhteistyötä. Ennen tarkkailijaoperaation lähtöä Mattila kävi FINCENTin järjestämän sotilasasiantuntijakurssin (United Nations Military Experts On Mission).

Mattila näkee eduksi, jos kouluttaja on ensin itse ollut oppilaana kurssilla, jossa toimii kouluttajana. Silloin kouluttajalla on selkeä mielikuva siitä mihin hän on menossa, ja hän voi mahdollisesti tuoda mukanaan uusia ideoita kurssin kehittämiseen.

-Lapsenomainen innostus kuitenkin lienee tärkein ominaisuus uudella kouluttajalla, sekä avoin mieli, Mattila tiivistää.

Kurssien monikansallinen ilmapiiri on Mattilan mukaan poolikouluttajana toimimisessa ehdottomasti parasta.

- Sellaiset henkilöt sopivatkin mainiosti kouluttajiksi, jotka haluavat tutustua erilaisiin ihmisiin, harjaannuttaa englannin kielen taitoaan ja joilla on ammattiosaamisen lisäksi aina pieni pilke silmäkulmassa, Mattila kertoo.

FINCENT kannustaa poliiseja osallistumaan rekrytointitapahtumaan 10.6.2020 klo 10-12. Rekrytointitapahtuma on tarkoitettu sotilaille, reserviläisille (ml. evp), poliiseille ja siviiliasiantuntijoille. Arvostamme ajantasaista kokemusta sotilaallisesta ja siviilikriisinhallinnasta, toiminnasta kansainvälisissä avustusjärjestöissä ja työskentelystä konfliktialueilta sekä tuntemusta sotilas-siviili-poliisi yhteistyöstä. Webinaariin voi ilmoittautua tästä linkistä 3.6.2020 mennessä. Ilmoittautuneille lähetetään kokouslinkki ja ohjeet osallistumiseen.

Lyhenteet:
KFOR = Kosovo Force