Puolustusvoimain komentaja viimeisen Mannerheimin-ristin ritarin hautajaisissa

Pääesikunta
Julkaisuajankohta 28.11.2020 20.10

Mannerheim-ristin ritari kapteeni (res) Tuomas Gerdt saatettiin haudan lepoon Lappeenrannassa lauantaina 28. marraskuuta 2020 sotilaallisin kunnianosoituksin.

Puolustusvoimien ylipäällikkö, tasavallan presidentti Sauli Niinistö lausui muistosanat hautajaisissa. Valtioneuvostoa tilaisuudessa edusti puolustusministeri Antti Kaikkonen ja Puolustusvoimia puolustusvoimain komentaja kenraali Timo Kivinen. Hautajaisten sotilaallisista kunnianosoituksista vastasi Maasotakoulu, joka oli Tuomas Gerdtin kummijoukko-osasto.

Tuomas Gerdt edusti sotaveteraaneja ja Mannerheim-ristin ritareita useissa Puolustusvoimien tilaisuuksissa.

"Hän halusi kunnioittaa Suomea ja itsenäisyyttä osallistumalla näihin ja muihin virallisiin tilaisuuksiin, vaikka kokikin, että on väärin nostaa liikaa esille yhtä sodassa ollutta miestä. Hän oli ritari myös luonteeltaan. Ihmisenä hän otti aina toiset huomioon ja loi tulevaisuudenuskoa muille vaikeilla hetkillä", puolustusvoimain komentaja toteaa.

Tuomas Gerdtin arkunkantajina toimivat Maasotakoulun varusmiehet. Se symboloi veteraanien perinnön siirtämistä jälkipolville. Haudalla oli koko Puolustusvoimat edustettuna: varusmiehet, reserviläiset ja henkilökunta.

"Poikkeuksellisen hieno mies on poissa. Yksi aikakausi on päättynyt, mutta Tuomas Gerdtin ja muiden veteraanien perintö säilyy", Timo Kivinen toteaa.