Karjalan prikaatissa koulutusta annettiin myös erilleen asetetuille alokkaille

Karjalan prikaati
Julkaisuajankohta 20.7.2020 10.06
Erilleen asetetut alokkaat ja heidän kouluttajat.

Karjalan prikaatiin saapui alokkaita ulkomaita myöden. Ulkomailta saapuneet alokkaat asetettiin erilleen muista alokkaista heti prikaatiin saapuessaan.

Ulkomailta saapuneiden alokkaiden erilleen asettamisella haluttiin minimoida muiden alokkaiden mahdollisuus altistua koronalle. Erilleen asetetut alokkaat pääsivät heti totuttelemaan armeijan arkeen ja saivat omana ryhmänään koulutusta. Kersantti Eveliina Haikon vastuulla olivat kaikki Karjalan prikaatin erilleen asetettujen alokkaiden kouluttaminen, Haikon apuna oli myös kaksi varusmiesjohtajaa.

Kersantti Haikon tuli ikään kuin yhdessä persoonassa edustaa niin yksikön päällikköä, vääpeliä kuin myös muita kouluttajia. Erilleen asetettuja oli kaiken kaikkiaan 12 ja viikonlopun aikana viimeiset kolme alokasta pääsivät siirtymään omiin joukkoyksiköihinsä. - Olen ollut tosi tyytyväinen menneeseen kahteen viikkoon. Sain hyvien ryhmänjohtajien avulla toteutettua laadukasta koulutusta alokkaillemme ja kaikki alokkaat olivat yritteliäitä, joita oikeasti kiinnosti koulutettavat asiat, kersantti Haiko summaa menneitä viikkoja.

Alokkaat Lasse Tolonen, Janne Hölttä ja Heikki Ulander kertovat aloituksen sujuneen hyvin erilleen asetuksesta huolimatta. - Meidän ryhmä on ollut pieni, joka on mahdollistanut laadukkaan ja yksilöllisen koulutuksen. Muuten ollaan tehty samoja asioita kuin muutkin, mutta fyysisempiä koulutuksia tai urheilemaan ei vielä olla päästy, ne tulee vasta tulotarkastuksen jälkeen, alokkaat kertovat omia tunnelmiaan.

Millaisilla tunnelmilla alokkaat siirtyvät omiin joukkoyksiköihin?
- Hyvillä fiiliksillä ja kiva saada maski pois kasvoilta, alokas Hölttä kertoo. - Koulutus varmaan muuttuu vähän hitaammaksi, kun ryhmän koko kasvaa ja alkaa liikunnalliset osuudet, alokas Tolonen sanoo. - Varmaan menee hetki, että tottuu uuteen ryhmään ja ryhmän dynamiikkaan, alokas Ulander pohtii.

Alokkailla on erilaisia suunnitelmia palveluksen suhteen, jokainen heistä haluaa haastaa itseään ja mielenkiintoa löytyy sekä valmiusyksikön tehtäviin että reserviupseerikurssille. - Katsotaan miten koulutushaaravalinnoissa käy, alokas Ulander päättää.