Rauhallista joulua kaikille!

Maasotakoulu
Julkaisuajankohta 23.12.2020 9.12
Maasotakoulun joulukortti, jossa talvisesa metsässä on maastopukuisia sotilaita harjoituksessa. Tekstinä

Rauhallista joulua kaikille, toivottaa Maasotakoulu. Lue tästä Maasotakoulun sotilaspastori Ilpo Parviaisen jouluhartaus otsikolla Näin sydämeeni joulun teen:

"Vuosi 2020 alkaa olla lopuillaan. Se jää historiaan ja muistoihin vuotena, jolloin kulkutauti yllätti ja iski nopeasti ja laajalla rintamalla. Pandemia on ollut koettelemus, joka on mitannut ja testannut yhteiskuntien ja yksilöiden kestokykyä maailmanlaajuisesti.

Tuleva joulu on valitettavasti poikkeusjoulu, ´ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha kehottamalla kaikkia tätä juhlaa asiaankuuluvalla (varovaisuudella) viettämään´. Monet tärkeät jouluperinteet ovat uhattuja: suuret sukujoulut eivät tule kysymykseen, naapurin vanhusta ei ilahduteta nuhanenäisten lasten joulutervehdyksellä, kauneimmat joululaulut ja jouluaaton hartaudet eivät täytä kirkkoja.

Paljon puhutut joulusäät kaakonkulmallakin vaihtelevat ja taivaalta voi tulla vettä sen kaikissa olomuodoissaan. Joulukortin pehmeät lumimassat ja kirkas, revontulinen taivas jäävät usein haavekuvaksi ja joulu ei valkene, vaan harmaapäiväisenä kääntyy sysipimeään iltaan. Mutta onnistunut joulunvietto on kuin kirkasvalohoito keskellä vuoden pimeintä ja epämääräisintä vuodenaikaa.

Älkää pelätkö!

Joulu on paitsi ulkoisen tapakulttuurin täyttämä juhla, myös mielen ja ´sydämen´ tila. Joulun kristillinen sanoma on kahleista vapauttava ilosanoma: Älkää pelätkö!

Syitä pelkoon löytyy, kun tiedostamme haavoittuvuutemme. Erilaiset pelot lamaannuttavat toimintakykyämme, saavat mielemme ahtaalle ja käperrymme kuin siilit puolustukseen. Voisiko enkelten viesti pelokkaille paimenille Betlehemin kedolla kirkastua meillekin? Teille on syntynyt Vapahtaja.

`Rohkeus elää´ olkoon yksi omaksuttava sanoma joulun evankeliumista. Rohkeus ei ole röyhkeyttä, itsekkyyttä tai edes itsekeskeisyyttä. Rohkeutta on tunnistaa ja tunnustaa oma pienuus ja oppia avautumaan, suuntaamaan huomio pois itsestä kohti toisiamme ja koko luomakuntaa.

Rohkeus on luottamusta – uskallusta jättäytyä hyvän kannateltavaksi.

Kristuksen syntymäjuhla on armorikas. Jokaiselle tarjotaan lahjana ilosanoman tuoma rauha, ilo ja vapaus voimaksi poukkoilevaan elämään.

Hyvää, rauhallista ja siunattua joulua Sinulle.

Siirryn 1.1.2021 alkaen uuteen tehtävään Karjalan prikaatissa.

Haluan kiittää yhteisistä vuosista Maasotakoululla. Täällä on joukko hyviä, tunnollisia ja ammattitaitoisia ihmisiä töissä hyvän asian puolesta."

Sotilaspastori Ilpo Parviainen.

Joukko-osasto