Puolustusvoimien kansainvälinen keskus juhlistaa perinnepäivää

Puolustusvoimien kansainvälinen keskus FINCENT
Julkaisuajankohta 21.10.2020 11.59

Puolustusvoimien kansainvälinen keskus, FINCENT, viettää perinnepäivää Yhdistyneiden kansakuntien päivänä, 24. lokakuuta. Viime vuonna 50-vuotista taivalta juhlistettiin perinnepäivää edeltävällä juhlaseminaarilla, jolloin Santahamina-talo oli täynnä kansainvälisiä seminaarivieraita kriisinhallinnan saralta. Varsinaisena perinnepäivänä Santahamina-talon täytti kotimaiset arvovaltaiset vieraat ja juhlapuhujana toimi valtiosihteeri Johanna Sumuvuori. Tänä vuonna päivää juhlistetaan poikkeusmenoin.

Viime vuotisen juhlaseminaarin teemana oli kriisinhallinnan tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen koulutuksen ja opetuksen avulla ja se kokosi Santahamina-taloon arvovaltaisen puhujajoukon ja laajan kuulijakunnan, niin paikanpäälle kuin verkkoonkin. Seminaarin avasi puolustusvoimain komentaja, kenraali Timo Kivinen. Muita juhlapuhujia olivat Yhdistyneiden kansakuntien sotilasneuvonantaja, kenraaliluutnantti Carlos H. Loitey, Euroopan unionin sotilasesikunnan johtaja, kenraaliluutnantti Esa Pulkkinen, Naton pääsihteerin erityisedustaja Clare Hutchinson sekä kenraaliluutnantti Roméo Dallaire.

Kenraaliluutnantti Roméo Dallaire tuli maailmalle tutuksi toimiessaan Yhdistyneiden kansakuntien UNAMIR- joukkojen (United Nations Assistance Mission for Rwanda) komentajana vuonna 1994 Ruandan kansanmurhan aikana. Kansanmurha vaati 800 000 ihmisen hengen ja jätti pysyvän jäljen kriisinhallintaan. Tapahtuman jälkeen siviilien suojelu nousi vahvana teemana kriisinhallintakoulutukseen ja tälläkin hetkellä FINCENTin kurssitarjonnasta löytyy tätä tärkeää aihetta käsitteleviä kursseja. Pitkän sotilasuransa jälkeen Dallaire on keskittynyt puolustamaan hänelle tärkeitä asioita, kuten lasten ja veteraanien oikeuksia. Seminaarin jälkeen karismaattinen Dallaire puhui vielä erikseen Maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijoille aiheesta "komentajana rauhanturvaoperaatiossa".

Tänä vuonna perinnepäivää vietetään hyvin erilaisessa maailman tilanteessa koronaviruspandemian takia. Perinnepäivää juhlistetaan laskemalla seppele perjantai aamuna Rauhanturvaajien muistomerkille Hietaniemen hautausmaalla. Muistomerkki on kunnianosoitus suomalaisille rauhanturvaoperaatioissa menehtyneille sotilaille. Perinteinen henkilökunnan ja kutsuvieraiden päiväjuhla on jouduttu perumaan. Normaalioloissa tilaisuudessa kunniavieraina olisi mukana myös keskuksen perinnejoukko, Yhdistyneiden kansakuntien Suomalainen Komppania (YKSK). Vaikka perinnejoukko ei pääse paikan päälle tullaan siihen kuuluneita rauhanturvaajia muistamaan.

Yhdistyneiden kansakuntien Suomalainen Komppania

FINCENT vaalii Yhdistyneiden Kansakuntien Suomalaisen Komppanian perinteitä. Komppania oli ensimmäinen suomalainen YK:n alainen rauhanturvaajien valvontajoukko. Ensimmäinen operaatio oli Suezilla vuosina 1956–1957. YKSK:n historiaan ja operaatioon Suezilla voi tutustua tarkemmin oheisen videon myötä https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=AXme_pS2t-0