Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen johtaja vaihtuu

Puolustusvoimien kansainvälinen keskus FINCENT
Julkaisuajankohta 31.5.2021 16.26

Santahaminassa järjestettiin maanantaina 31.5. Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen johtajan vaihtotilaisuus. Tehtävän otti vastaan everstiluutnantti Niclas von Bonsdorff everstiluutnantti Harri Uusitalon siirtyessä reserviin.

Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen henkilöstö ja kutsuvieraat kokoontuivat Santahaminatalossa järjestettyyn johtajan vaihtotilaisuuteen. Johtajan tehtävät luovuttanut everstiluutnantti Harri Uusitalo toi puheessaan esiin miten ainutlaatuinen ja maailmalla tunnustettu toimija Puolustusvoiminen kansainvälinen keskus on. Hän kiitti henkilöstä hyvin tehdystä työstä. Hän toi myös esille poolihenkilöstön tärkeyden keskuksen toiminnassa. Ilman ammattitaitoista ja sitoutunutta poolihenkilöstöä keskus ei pystyisi toimimaan.

Maanpuolustuskorkeakoulun yhteyskuntajohtajan tehtävästä Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen uudeksi johtajaksi siirtynyt everstiluutnantti Bonsdorff osoitti puheessaan kiitokset everstiluutnantti Uusitalolle menestyksekkäästä työstä keskuksen johtajana kuluneen kahden ja puolen vuoden aikana. Uusitalon aikana suoritettujen laatuarviontien myötä keskuksen toiminta on myös ulkopuolisten toimijoiden toimesta arvioitu todistetusti laadukkaaksi. Kuluneella kaudella on myös entistä paremmin hyödynnetty niitä synergiaetuja, joita Maanpuolustuskorkeakouluun kuuluminen antaa.

- Aloitan uudessa tehtävässäni suurta intoa ja vastuuta tuntien. FINCENT on innostava ja mielenkiintoinen työympäristö, jossa on mahdollista hyödyntää työuralla karttunutta kansainvälistä ja kansallista kokemusta sekä kehittyä ja oppia uutta, von Bonsdorff totesi puheessaan.

Von Bonsdorff muisteli puheessaan ensikosketustaan Puolustusvoiminen kansainväliseen keskukseen, joka tapahtui Niinisalossa sotilastarkkailijakurssilla vuonna 1998. Maineikas kurssi on edelleen keskuksen kurssikalenterissa, vaikka keskus on yli viisikymmenvuotisen taipaleensa aikana vaihtanut sekä nimeä että paikkakuntaa.

Von Bonsdorff mukaan Puolustusvoiminen kansainvälinen keskus on kansainvälinen ja korkeatasoinen toimija, joka omassa roolissaan on myös näyteikkuna ulkomaailmaan: puolustusvoimat ja sotilaallinen osaaminen sekä Suomi ja pohjoiset arvot, johon kuuluu muun muassa tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, läpinäkyvyys ja vastuullisuus. Kaikki nämä ovat uudelle johtajalle itselleen läheisiä asioita.

- Meillä on menestyksen kaikki edellytykset; loistavat puitteet, hieno tiimi ja Maanpuolustuskorkeakoulun tuki takana. Uskotaan siis itseemme, toisiimme ja ajatellaan isosti, von Bonsdorff päätti puheensa.