103. kadettikurssi ja 86. merikadettikurssi valmistuivat arvokkain menoin

Julkaisuajankohta 30.8.2019 14.29

103. kadettikurssi ja 86. merikadettikurssi valmistuivat sotatieteiden kandidaateiksi tänään perjantaina 30. elokuuta 2019. Luutnantiksi ylennettyjä upseereita on tänä vuonna yhteensä 143.

Kadetit seisovat Mannerheimin haudan sivuilla

Juhlapäivä noudatti perinteikästä kaavaa

Valmistujaisjuhla alkoi Maanpuolustuskorkeakoulun Sankariaulassa, jossa kadetit osoittivat kunnioitusta sodissa kaatuneille kadettiupseereille. Tämän jälkeen siirryttiin Hietaniemen hautausmaalle, jossa laskettiin seppeleet sekä Sankariristille että marsalkka Mannerheimin haudalle. Valmistuvat marssivat kunnianosoitusten päätyttyä Eduskuntatalolta Presidentinlinnaan, jossa tasavallan presidentti Sauli Niinistö ylensi kadetit luutnanteiksi ja nimitti heidät määräaikaisiin Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen virkoihin.

Presidentti Sauli Niinistö kättelee kadetteja

Tasavallan presidentti Niinistö onnitteli valmistuneita ja totesi puheessaan kadettien saaman koulutuksen antavan hyvät valmiudet tuleviin tehtäviin muuttuvassa maailmassa. Hän korosti, että suuri osa vastaylennetyistä luutnanteista tulee työskentelemään varusmiesten kouluttajina ja täten luomaan heille ammattitaidon ja maanpuolustustahdon, joka kantaa myös reservissä.

Savoy-teatterissa järjestetyssä päätöstilaisuudessa jaettiin todistukset ja palkittiin ansioituneita vasta ylennettyjä luutnantteja sekä kuultiin puheita ja musiikkiesityksiä. Kurssin priimus, luutnantti Väinö Turunen, korosti opiskelijan puheessa erityisesti kuluneiden kolmen vuoden aikana muodostuneita ystävyyssuhteita ja kurssin vahvaa yhteishenkeä.

− Kurssikavereista on ajan saatossa tullut veljiä ja sisaria. Yhteiset arvot ja perinteet, koetut haasteet ja rankat kokemukset ovat lujentaneet yhteenkuuluvuuden tunneta. Toivon, että tämä kadettihenki kantaa meitä myös tulevassa työelämässä, Turunen totesi.

Maanpuolustuskorkeakoulun rehtori, kenraalimajuri Jari Kallio kannusti valmistuvia luutnantteja tervehdyspuheessaan muistamaan vaikutuksensa siihen, miten suomalainen yhteiskunta kokee maanpuolustamisen ja Puolustusvoimat sen toteuttajana.

− Teillä on hyvät valmiudet ensimmäisiin tehtäviin, mutta muuttuvassa maailmassa upseerin ammatti vaatii jatkuvaa itsensä kehittämistä ja uuden oppimista. Olkaa rohkeita ja tarttukaa haasteisiin, Kallio kehotti.

Kadetit marssivat kadulla

Itsenäisen Suomen kadettikoulutus täytti 100 vuotta 25. tammikuuta 2019

Tänä vuonna tuli kuluneeksi sata vuotta itsenäisen Suomen kadettikoulutuksen alkamisesta. Upseerikoulutuksella on Suomessa kuitenkin sitäkin pidemmät perinteet, sillä upseereita alettiin kouluttaa Ruotsin kuninkaan tarpeisiin jo 240 vuotta sitten. Itsenäisen Suomen ensimmäinen kadettikurssi aloitti opintonsa Arkadianmäellä Mannerheimin perustaman työryhmän johdolla itsenäistymisen ja sisällissodan jälkeen vuonna 1919. Kadettikoulu siirtyi nykyisiin tiloihinsa Santahaminaan vuonna 1941.

Juhlavuotta juhlittiin näyttävästi Senaatintorilla 1. helmikuuta 2019 järjestetyssä paraatiin, jossa niin nykyiset kuin entisetkin kadetit marssivat kunnioittaen satavuotista historiaa. Perinteet ovat olleet ja tulevat jatkossakin olemaan tärkeässä roolissa upseerikoulutuksessa, mutta katse on vakaasti tulevaisuuden johtajien kouluttamisessa.

Paraatit ja juhlat