Itsenäisen Suomen kadettikoulutus 100 vuotta -juhlaparaati Senaatintorilla

Julkaisuajankohta 21.1.2019 11.12

Maapuolustuskorkeakoulu järjestää kadettikoulutus 100 vuotta -juhlavuoden juhlaparaatin ja ohimarssin Helsingissä, Senaatintorilla perjantaina 1.2.2019. Paraatin vastaanottaa Maanpuolustuskorkeakoulu rehtori, kenraalimajuri Jari Kallio. Paraatijoukkoja komentaa Kadettikoulun johtaja eversti Juha Helle.

Paraatiin osallistuvat kaikki opinnoissaan olevat kadettikurssit ja Kadettikoulun henkilökunta. Osaston kokonaisvahvuus on noin 450 henkilöä.

Maanpuolustuskorkeakoulu toivottaa lämpimästi kaikki seuraamaan paraatia ja ohimarssia. Lisäksi kadettiupseerit (mukaan lukien reservissä olevat ja vakituisesta palveluksesta eronneet) ovat tervetulleita edustamaan omaa kurssiaan ja osallistumaan kaaderiosastossa paraatin ohimarssiin.

Tilaisuuden aikataulu

Kello 09.45 järjestyminen katselmukseen alkaa

Kello 10.00 katselmus alkaa

n. kello 10.25 siirtyminen ohimarssiin

Paraatin seuraaminen

Juhlaparaatia voi seurata Helsingin Tuomiokirkon portailta ja Senaatintorilta, yleisölle varatulta alueelta. Paraatia voi seurata myös Maanpuolustuskorkeakoulun sosiaalisessa mediassa tunnisteella #mpkkfi.

Paraatin vaikutus alueella liikkumiseen

Senaatintorin alueella on pysäköintikielto ja rajoitettu liikenne 1.2.2019 kello 9.30−11.30. Erityisjärjestelyt koskevat Aleksanterinkadun ja Kirkkokadun sekä Snellmaninkadun ja Unioninkadun väliin jäävää aluetta. Lisäksi rajoitus koskee Snellmaninkatua Kirkkokadun ja Rauhankadun välissä (Säätytalon edessä). Myös alueen julkisessa liikenteessä on muutoksia paraatin ja ohimarssin aikana.

Ohjeet kaaderiosastoon osallistuville kadettiupseereille

Paraatin ohimarssiin voivat kaaderiosastossa osallistua kaikki kadettiupseerit. Kaaderiosasto kokoontuu välittömästi katselmuksen jälkeen Snellmaninkadulle Säätytalon eteen, jossa käsketään ryhmittyminen ohimarssiin. Kaaderiosaston varustuksena on paraatipuku (turkislakki ja päällystakki) ilman miekkavarustusta.

Paraatin yleisjärjestelyt
Kadettikoulun apulaisjohtaja, majuri Jouni Kaunismäki