Esiupseerikurssi 68 valmistui

Julkaisuajankohta 21.6.2017 14.56

Esiupseerikurssi 68 päättyy torstaina 22. kesäkuuta. Kurssin päätösjuhlaa vietettiin tänään 21. kesäkuuta Maanpuolustuskorkeakoululla. Juhlallisuudet alkoivat aamupäivällä seppeleenlaskulla Hietaniemen hautausmaalla ja jatkuivat päiväjuhlan merkeissä. Päivän juhlallisuudet päättää illalla pidettävä iltajuhla.

68. Esiupseerikurssilta päättää opintonsa yhteensä 78 upseeria eri puolustushaara- sekä rajavartiolinjoilta. Kurssi on historiallinen, sillä se on ensimmäinen juuri uusitulla opintokokonaisuudella suoritettu kurssi. Esiupseerikurssin tarkoituksena on antaa kurssin hyväksytysti suorittaneille valmiudet toimia puolustushaarojen yhtymien ja Rajavartiolaitoksen esikuntaupseerien tehtävissä poikkeusolojen vallitessa.

Maanpuolustuskorkeakoulun rehtori, kenraalimajuri Ilkka Korkiamäki piti päiväjuhlassa kurssin tervehdyspuheen. Puheessaan hän kävi läpi esiupseerikurssien historiaa sekä nykytilannetta ja sitä, kuinka kurssin läpäiseminen vaikuttaa upseerien uraan jatkossa.

– Kuten pitämälläni oppitunnilla totesin, vastuu oman ammattitaidon ylläpitämisestä on teillä jokaisella itsellään. Vaikka Puolustusvoimat lopulta ratkaisee, miten uranne rakentuu, kannattaa teidän olla oma-aloitteisia ja tehdä suunnitelmia tulevaisuuttanne varten, niin pystytte siihen parhaiten vaikuttamaan, kenraali Korkiamäki lausui.

Myös Puolustusvoimain komentaja kenraali Jarmo Lindberg toi tervehdyksensä valmistuneille opiskelijoille. Opiskelijoiden puheenvuorolla kapteeni Olli Teirilä kehui 68. Esiupseerikurssin kurssihenkeä, jonka hän on kokenut erityisen hyväksi.

– Kiitän Puolustushaaralinjojen ja Rajavartiolaitoksen johtajia ja kouluttajia. Olette varmasti huomanneet aikuisopiskelijoiden olevan kriittisimpiä opiskelijoita, mutta suhtautuminen on ollut asiallista, ja olemmekin yhdessä ratkoneet operatiivisia sekä taktisia pulmia, mikä on ollut erittäin antoisa osa kurssia. Toivomme, että olette kurssin aikana tunteneet päässeenne osaksi erittäin hyvää kurssihenkeämme, Teirilä summaa.