Kadettikurssien valmistujaisissa korostui yhteisöllisyyden merkitys

Julkaisuajankohta 31.8.2018 14.10

102. kadetti- ja 85. merikadettikurssin opiskelijat valmistuivat sotatieteiden kandidaateiksi perjantaina 31. elokuuta. Samalla heidät ylennettiin luutnantin arvoon sekä nimitettiin puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen upseerin virkoihin.

Kadettien juhlapäivä alkoi kunnianosoituksella Santahaminassa, Maanpuolustuskorkeakoulun Sankariaulassa. Aamu jatkui Hietaniemen sankarihautausmaalla seppeleen laskulla sankariristille ja Suomen marsalkka Mannerheimin haudalle.

Kunnianosoitusten jälkeen kadetit marssivat Eduskuntatalolta Tasavallan presidentin linnaan, jossa Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ylensi heidät luutnanteiksi ja nimitti määräaikaisiin puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen upseerien virkoihin. Kurssilaisten vannottua virkavalansa Tasavallan presidentti sekä tilaisuuteen osallistuneet puolustusministeri Jussi Niinistö ja puolustusvoimain komentaja, kenraali Jarmo Lindberg onnittelivat tuoreita luutnantteja.

Kadettien valmistujaispäivä jatkui vielä päätöstilaisuudella Helsingin yliopiston juhlasalissa, jossa jaettiin todistukset ja stipendit. Tilaisuuden tervetuliaispuheen piti Maanpuolustuskorkeakoulun rehtori, kenraalimajuri Jari Kallio. Kallio muistutti, että nyt valmistuva kurssi on ensimmäinen, joka on suorittanut sotatieteiden kandidaatin tutkinnon uuden tutkintorakenteen mukaisesti. Sen lisäksi Kallio nosti esiin syyn juhlia tänä vuonna moninkertaisesti.

- Valmistutte vuonna, jona puolustusvoimat juhlii 100 -vuotista taivaltaan teemalla "Maanpuolustus kuuluu kaikille". Se kuvaa osuvalla tavalla puolustusratkaisumme ja yleisen asevelvollisuuden laajaa yhteiskunnan tukea sekä korkeaa maanpuolustustahtoa, Kallio muistutti.

Opiskelijoiden puheen piti luutnantti Otto Kiiski. Kadettikurssin priimuksena palkittu Kiiski korosti puheessaan yhteisöllisyyden merkitystä.

- Meitä sotilaita ja upseereita yhdistää poikkeuksellisen vahva me-henki, jonka merkitys ei näy pelkästään rauhan aikana, vaan on veteraanitutkimusten perusteella ollut tärkeimpiä tekijöitä sodan aikana. Sama me-henki on ollut myös suomalaisen yhteiskunnan perinteinen vahvuus, Kiiski huomautti.

Samassa tilaisuudessa Maavoimien kunniamiekalla palkittiin luutnantti Waltteri Mattila, Ilmavoimien perinnemiekalla luutnantti Jukka Eskola, Merisotakoulun kunniamiekalla luutnantti Eemeli Sajaniemi ja Rajavartiolaitoksen kunniamiekalla luutnantti Aleksi Alho. Tämä vuonna Maanpuolustuskorkeakoulusta valmistui yhteensä 145 kadettia.