Maanpuolustuskorkeakoulun rehtori vaihtuu

Julkaisuajankohta 21.6.2018 12.24

Torstaina 21.6. juhlistettiin Maanpuolustuskorkeakoulun johtovastuun vaihtoa. Kaksi ja puoli vuotta Maanpuolustuskorkeakoulun rehtorina toiminut kenraalimajuri Ilkka Korkiamäki saa seuraajakseen kenraalimajuri Jari Kallion.

Kenraalimajuri Korkiamäki nosti tilaisuuden puheessaan esiin Maanpuolustuskorkeakoulun aseman kansainvälisesti erittäin korkeatasoisena sotilasopetuslaitoksena. Korkiamäen mukaan asemaan pääsy ei ole ollut itsestäänselvyys, vaan on vaatinut paljon työtä perustamisesta lähtien.

- Tämä asema ei myöskään säily itsestään, vaan tason ylläpitäminen vaatii jatkuvaa kehittymistä. Maanpuolustuskorkeakoululla on tehty ja tehdään edelleen laadukasta työtä päätehtävien; opetuksen, tutkimuksen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen, eteen, Korkiamäki sanoi puheessaan.

Korkiamäki korosti, että Maanpuolustuskorkeakoulun lakiin perustuvan tehtävän lisäksi kyse on kuitenkin yhdessä tekemisestä yhteisten tavoitteiden hyväksi.

- Näin varmistamme upseerin tutkinnot, jossa yhdistyvät työelämälähtöisyys, upseerikasvatus ja korkeatasoinen yliopistollinen opetus. Tämä on ollut omana rehtoriaikanani yksi keskeisimmistä asioista, joita olen halunnut edistää.

Lopuksi Korkiamäki kiitteli työyhteisön hyvää ilmapiiriä, intoa tekemiseen ja opiskelijoiden hyvää sitoutumista ja motivaatiota.

- Olen äärimmäisen kiitollinen, että olen saanut toimia Maanpuolustuskorkeakoulun rehtorina. Tätä hienoa tehtävää tulen muistelemaan myöhemmin yhtenä kohokohtana upseerin urallani.

Maanpuolustuskorkeakoulun rehtorin tehtävät vastaanottava Kallio piti tulevaa tehtäväänsä suurena kunniana.

- On vaikea kuvitella kadettiupseerille haastavampaa ja arvokkaampaa tehtävää kuin saada vastata suomalaisten ammattiupseerien kouluttamisesta.

Kallio nosti puheessaan esiin Maanpuolustuskorkeakoulun hyvän tilanteen resurssien ja olosuhteiden sekä yhteistyöverkoston suhteen.

- Jatkossakin meidän tulee varmistua, että kaikkien opintojaksojen sisällöt ja opetusmenetelmät ovat ajan tasalla ja vastaavat jatkuvasti muuttuvaa toimintaympäristöämme.

Lisäksi Kallio osoitti lämpimät kiitokset edeltäjälleen ja kurssiveljelleen Korkiamäelle työstään rehtorina ja saamastaan erinomaisesta vastaanotosta ja tehtävään ohjaamisesta.

- Tiedän, että sinun jälkeen minun on helppo ottaa vastaan erinomaisessa kunnossa oleva ja hyvin johdettu Maanpuolustuskorkeakoulu, mutta toisaalta haaste onkin sitä vaativampi, Kallio päätti puheensa.

Paraatit ja juhlat Santahamina, Helsinki