Maisteriopiskelijat kehittämässä ratkaisuja Puolustusvoimien haasteisiin

Julkaisuajankohta 24.11.2017 13.33

Accenturen ja Aalto-yliopiston järjestämä PSHACK100-innovaatiokilpailu jatkuu. Maanpuolustuskorkeakoulun maisteriopiskelijat ovat mukana tapahtumassa muiden korkeakouluopiskelijoiden kanssa.

Hackathon-päivät 1 ja 2 pidettiin 16. ja 17. marraskuuta Aalto-yliopiston yli kolmen tuhannen neliömetrin Design Factory -tilassa. Päivien aikana eri alojen opiskelijoista muodostetut ryhmät pyrkivät luomaan tuotteesta tai toimintatapamallista prototyypin, jolla jokin asetettu ongelma voidaan ratkaista. Aikaisemmin järjestetyillä luennoilla opiskelijat ovat saaneet koulutusta muun muassa palvelumuotoilusta.

Opiskelijoiden toimintaa ohjaamassa oli valmentajia, joista kaksi oli Puolustusvoimista. Komentajakapteeni Jari Holopaisen ja kapteeni Marko Saarelan tehtävänä oli muun muassa auttaa opiskelijaryhmiä tilanteisiin liittyvissä kysymyksissä.

- Emme anna liian tarkkoja vastauksia, jotta opiskelijat pääsevät itse innovoimaan ja jalostamaan ideoitansa eteenpäin, Holopainen sanoo.

Suomen itsenäisyyden juhlavuonna kilpailu kulkee nimellä Public Service Hackathon 100. Opiskelijoille ratkaistavaksi asetettujen julkisen sektorin haasteiden joukossa oli myös Puolustusvoimien toimintaan liittyviä ongelmia.

- Yksi haaste on perusyksiköiden henkilökunnan työajan kohdentaminen kouluttamiseen, pois hallinnollisesta työstä. Toinen on varusmiespalveluksen keskeyttävän otoksen minimoiminen, Holopainen kertoo.

Kilpailu jatkuu joulukuun kahdeksas päivä, jolloin kullakin ryhmällä on kolme minuuttia aikaa esitellä loppuun hiottua työtään. Näistä tuomariston valitsemat parhaat ryhmät etenevät kuusi päivää myöhemmin järjestettävään finaaliin. Puolustusvoimien edustaja tuomaristossa on eversti Timo Viinikainen, joka aloittaa ensi vuonna pääesikunnassa digitalisaation johtajana. Holopaisen mukaan tapahtumassa eri alojen opiskelijoiden välinen yhteistyö toimi hyvin, ja hän uskoo, että se oli kaikille osapuolille antoisaa.

- Maisteriopiskelijoidemme valmiudet ovat hyvät. He ovat olleet jo työelämässä. Sotilaina he ovat tottuneet esiintymään. Uskon, että tulemme menestymään hyvin, Holopainen kehuu luottavaisesti.

Aikaisemmin aiheesta julkaisemaamme tiedotteeseen pääsee tästä.