Mottitaktiikka tasoitti voimasuhteita

Julkaisuajankohta 2.10.2018 14.24

Maanpuolustuskorkeakoulun järjestämä yleisöluentosarja ”Vuosisata maanpuolustuksen ytimessä” jatkuu torstaina 11. lokakuuta Helsingin yliopiston juhlasalissa. Toisen luentokerran teemana on "Sotataitoa ja puolustussuunnitelmia", jossa käsitellään kolmen asiantuntijan voimin suomalaista sotataktiikkaa.

Yksi luennoitsijoista on filosofian tohtori, dosentti Pasi Tuunainen, jonka esitys avaa mottitaktiikan, suomalaisen sotataidon tavaramerkin, taustaa ja merkitystä. Tuunainen käy luennossaan läpi mottitaktiikan historiallista taustaa sekä Suomen kenttäarmeijan edellytyksiä soveltaa taktiikkaa talvella 1939–1940. Sen lisäksi hän tarkastelee mottien syntyä ja niiden laukaisemiseen käytettyjä menetelmiä.

– Pyrin asettamaan mottitaktiikan sen laajempiin yhteyksiin eli eurooppalaisen sotataidon kehitykseen. Mottitaktiikka tunnetaan kansainvälisesti varsin hyvin ja se on jo kauan luonut kuvaa suomalaisen sotataidon tehokkuudesta, Tuunainen selvittää.

Esityksessään Tuunainen sanoo pohtivansa mottitaisteluiden merkitystä talvisodan yleistilanteen ja lopputuloksenkin kannalta. Sen lisäksi tarkoituksena on sivuta mottitaisteluiden johtamista.

– Toivon, että kuulijat havaitsevat mottitaktiikan olleen osoitus suomalaisten sotilaallisesta soveltamiskyvystä, ja jopa eräänlaisesta innovoinnista. Lisäksi haluan painottaa, että mottitaktiikka oli osa alivoimaisen taktiikkaa, jolla kyettiin tasoittaman voimasuhteita, Tuunainen kertoo.

Sotahistoriassa yhtyvät työ ja harrastus

Filosofian tohtori Pasi Tuunainen työskentelee yliopistonlehtorina Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella. Lisäksi Tuunainen toimii Maanpuolustuskorkeakoulun (sotataidon historia) sekä Itä-Suomen yliopiston ja Oulun yliopiston (sotahistoria) dosenttina. Tuunainen on julkaissut myös vuosien varrella useita palkittuja teoksia.

– Sotahistoria on minulle paitsi työ myös harrastus. Minulla on tuhansien sotahistoriallisten teosten kokoelma. Esimerkiksi talvisotakirjakokoelmassani on jo noin 2300 nidosta. Parhaillaan olen kirjoittamassa kirjaa talvisodankäynnin historiasta Suomessa.

Osallistuminen luennoille

Pasi Tuunaisen sekä muiden eturivin asiantuntijoiden luentoja pääsee seuraamaan osana Sotataidon laitoksen järjestämää yleisöluentosarjaa. Lokakuun luentokerralla puhuvat lisäksi kenraalimajuri (evp.), filosofian tohtori, professori Vesa Tynkkynen sekä eversti, filosofian tohtori, dosentti Petteri Jouko.

Luennot alkavat 11. lokakuuta kello 17.30 Helsingin yliopiston juhlasalissa, ja ilmaiseen tapahtumaan voi ilmoittautua osoitteessa: lyyti.in/sotahistorialuennot.