Puolustusvoimien kansainvälinen keskus 50 vuotta -juhlaseminaari

Defence Forces International Centre FINCENT
Julkaisuajankohta 16.10.2019 13.17

Puolustusvoimien kansainvälinen keskuksen, Fincentin, juhlaseminaari järjestetään 23. lokakuuta. Seminaarin teemana on kriisinhallinnan tulevaisuus ja sen haasteisiin varautuminen koulutuksen kautta. Tilaisuuden pääpuhuja on kenraaliluutnantti (evp) Roméo Dallaire. Seminaaria voi seurata suorana nettisivuilla.

Puolustusvoimien kansainvälinen keskus 50 vuotta -juhlaseminaari

Päivän ohjelmaan kuuluu neljä puheenvuoroa ja paneelikeskustelu

Seminaarin avaa puolustusvoimain komentaja, kenraali Timo Kivinen Santahamina-talossa. Aamupäivällä puhuvat Yhdistyneiden kansakuntien sotilasneuvonantaja ja rauhanturvaoperaatioiden apulaispääsihteeri, kenraaliluutnantti Carlos Humberto Loitey, Euroopan unionin sotilasesikunnan johtaja, kenraaliluutnantti Esa Pulkkinen, Naton erityisedustaja Clare Hutchinson sekä kenraaliluutnantti (evp) Roméo Dallaire.

Pääpuhujat kertovat näkökulmistaan seminaarin aiheeseen "Miten vastata kriisinhallinnan tulevaisuuden haasteisiin koulutuksen ja opetuksen avulla".

Tilaisuus jatkuu juhlapuhujien kesken paneelikeskustelulla, jonka moderaattorina toimii Rita Strömmer. Seminaaria voit seurata suorana juhlavuoden nettisivuilla.

Roméo Dallaire

Puhujilla on takanaan paljon koemusta ja tietoa kriisinhallinnasta

Roméo Dallaire tunnetaan erityisesti siitä työstä, jota hän on tehnyt Ruandan kansanmurhan kokemuksiensa jälkeen kriisinhallinnassa. Erityisesti hän on keskittynyt edistämään veteraanien oikeuksia sekä estämään lapsisotilaiden käyttöä ja julmuuksia. Dallairesta voit lukea lisää erillisestä artikkelista.

Uruguaylainen kenraaliluutnantti Carlos Humberto Loitey nimitettiin vuonna 2016 Yhdistyneiden kansakuntien sotilasneuvonantajaksi ja rauhanturvaoperaatioiden apulaispääsihteeriksi. Loiteylla on takanaan yli neljänkymmentä vuotta kokemusta sotilasuralla. Hän on työskennellyt lukuisissa tehtävissä Uruguayn asevoimissa sekä viidessä YK:n rauhanturvaoperaatiossa.

Kenraaliluutnantti Esa Pulkkinen on toiminut Euroopan unionin sotilasesikunnan (EUSE) johtajana vuodesta 2016. EU:n sotilasesikunta on EU:n neuvoston alainen suunnitteluelin. Pulkkinen johtaa myös sen yhteyteen perustettua EU:n sotilaallisten koulutusoperaatioiden johtokeskusta (MPCC). Pulkkinen on palvellut Puolustusvoimissa jo yli neljäkymmentä vuotta, ja ennen nykyistä tehtäväänsä hän toimi puolustusministeriön puolustuspoliittisen osaston johtajana.

Naton pääsihteerin erityisedustaja Clare Hutchinsonin erityisalaa ovat naisiin, rauhaan ja turvallisuuteen liittyvien asioiden edistäminen ja niihin liittyvän toiminnan koordinointi, yhtenäistäminen ja toimeenpaneminen Natossa. Aiemmin Hutchinson toimi yli kymmenen vuotta YK:ssa tasa-arvoasiantuntijana, ja hän on vaikuttanut naisten, rauhan ja turvallisuuden asioiden huomioimiseen rauhanturvaamisessa. Hutchinsonista voit lukea lisää hänen haastattelustaan.

Juhlavuoden vietto jatkuu perinnepäivällä

Puolustusvoimien kansainvälisen keskuksen juhlavuoden tapahtumat jatkuvat perinnepäivän vietolla 24. lokakuuta. Lue lisää juhlavuoden sivuilta: https://puolustusvoimat.fi/web/fincent/fincent-50-vuotta.

Kokoukset ja seminaarit