Haku tehtäviin alkaa 8. tammikuuta
Varusmiesten erityistehtävistä potkua työelämään

Julkaisuajankohta 8.1.2018 15.05

Santahaminassa sijaitseva Maanpuolustuskorkeakoulu on Puolustusvoimien upseerikoulutuksesta vastaava sotatieteellinen yliopisto. Puolustusvoimat hakee joka saapumiserästä erityistehtäviin innokkaita varusmiehiä, joista kymmenkunta palvelee Maanpuolustuskorkeakoulussa viestinnän, tietohallinnon ja tutkimusavustajan tehtävissä.

Maanpuolustuskorkeakoulun viestintäalalla palvelee varusmiehiä toimittajan, valokuvaajan ja graafikon tehtävissä. Toimittaja tuottaa kirjallista sisältöä koulun verkkosivuille ja sosiaalisen median kanaviin. Kirjallista sisältöä tukevan kuva- ja videomateriaalin lisäksi valokuvaaja ottaa henkilökuvia ja tekee muita koulun toimintaan liittyviä kuvauskeikkoja. Graafikoiden tehtäviin kuuluu erilaisten julisteiden ja esitteiden ulkoasun suunnittelua sekä taittoa. Viestintäalan varusmiesten suurempi yhteinen projekti on kahdesti vuodessa ilmestyvä koulun lehti Defensor Patriae.

Samalla saarella palveluksensa aloittanut kaartinjääkäri Oskari Immonen siirtyi graafikon tehtäviin peruskoulutuskauden jälkeen.

- Varusmiesgraafikkona voin ylläpitää siviilin ammattitaitoani alalla. Suuren työmäärän johdosta olen oppinut uutta ja saanut paljon arvokasta työkokemusta. Jos ala kiinnostaa ja kokee osaavansa, suosittelen hakeutumaan tehtävään, kertoo Immonen.

Tietohallinnon varusmiehet auttavat koulun opiskelijoita ja henkilökuntaa tietoteknisissä ongelmissa. Korpraali Atte Paavola siirtyi IT-tukihenkilön tehtäviin suoritettuaan peruskoulutuskauden Maasotakoulussa Haminassa.

- IT-tukihenkilönä palvellut kaverini suositteli tehtävää minulle. Myös perusyksikköni varapäällikkö esitteli erityistehtäviä innokkaasti. Yhteistyö ICT-henkilökunnan kanssa on opettanut ja tarjonnut hyvää työkokemusta. Toimimme linkkinä asiakkaiden ja henkilökunnan välillä. Tekemämme asiakaspalvelutyö on palkitsevaa. Suosittelen tehtävästä kiinnostuneita hakemaan tosissaan ja suhtautumaan tehtävään oikealla asenteella, kertoo Paavola.

Maanpuolustuskorkeakoulun varusmiehet ovat osa Kaartin jääkärirykmentin erikoiskomennusjoukkuetta. Erityistehtävien lisäksi joukkueella on kuukausittain koulutuspäiviä, jotka sisältävät ampumista ja liikuntakoulutusta. Joukkueen miehistön palvelusaika on 255 vuorokautta. Johtajat siirtyvät tehtäviin johtajakoulutuksen jälkeen ja palvelevat 347 vuorokautta. Miehistön haku erityistehtäviin tapahtuu peruskoulutuskauden alussa, saapumiserällä I/18 8. tammikuuta alkaen. Johtajat voivat hakeutua tehtäviin vielä johtajakoulutuksen toisen puoliskon aikana.

Lisätietoa erityistehtävistä saat osoitteesta: http://varusmies.fi/erityistehtavat

Maanpuolustuskorkeakoulun toimintaa voit seurata sosiaalisen median kanavistamme:

Facebook: Maanpuolustuskorkeakoulu

Instagram: @maanpuolustuskorkeakoulu