Viking 18 -harjoitus alkaa maanantaina

Julkaisuajankohta 12.4.2018 15.42

VIKING18 -harjoitus on Ruotsin Puolustusvoimien, Ruotsin Maanpuolustusyliopiston (SEDU) ja FBA (Folke Bernadotte Academy) yhteistoiminnassa järjestämä monikansallinen tietokoneavusteinen esikuntaharjoitus.

Harjoituksen päämääränä on kouluttaa siviili-, sotilas- ja poliisiorganisaatioiden edustajia YK:n mandaatin mukaisen NATO-johtoisen kriisinhallintaoperaation suunnitteluun ja toteutukseen kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan (Comprehensive Approach) periaatteiden mukaisesti.

Harjoitus toimeenpannaan neljällä paikkakunnalla Ruotsissa (Enköping, Karlskrona, Uppsala ja Kungsängen) ja viidessä eri maassa (Brasilia, Bulgaria, Irlanti, Serbia ja Suomi) 16.4.–26.4.2018. Harjoitukseen osallistuu esikuntaupseereita ja siviileitä yhteensä yli 61 eri maasta ja noin 90 kansainvälistä järjestöä (vast). Harjoitusjoukon vahvuus on arviolta noin 2500 henkilöä. Suomen harjoitusjoukon koko on noin 330 henkilöä.

Maanpuolustuskorkeakoululta harjoitukseen osallistuu yleisesikuntaupseerikurssi 59, esiupseerikurssi 69, SM viranomaisohjelman opiskelijoita ja opettajia sekä muuta henkilökuntaa. Lisäksi harjoitukseen osallistuu henkilöstöä muualta puolustusvoimista. Suomalaisen harjoitusjoukon kansallisena vanhimpana toimii Puolustusvoimien operaatiopäällikkö kenraaliluutnantti Eero Pyötsiä. Suomalaisosaston johtajana toimii everstiluutnantti Eero Svanberg.

Harjoitusta voi seurata osoitteessa https://www.forsvarsmakten.se/en/activities/exercises/viking-18/