46 upseerioppilasta aloittaa panssarireserviupseerikurssilla

Markstridsskolan
Julkaisuajankohta 18.11.2020 8.46
Leopard A6 maastossa tulitoiminnassa, hiekka pöllyää!

Panssarireserviupseerikurssi PSRUK257 alkaa perjantaina 20. marraskuuta 2020 Hattulan Parolannummella Maasotakouluun kuuluvassa Panssarikoulussa. Kurssilla aloittaa varusmiesjohtajakoulutuksessa 46 upseerioppilasta, joista kaksi on naisia. He tulevat Panssarikoululle kurssille Panssariprikaatista, Porin prikaatista, Karjalan prikaatista ja Jääkäriprikaatista.

Panssarireserviupseerikurssi PSRUK257 päättyy 26. helmikuuta 2021. Varusmiehet eri joukko-osastoista palaavat panssarireserviupseerikurssin jälkeen upseerikokelaina omiin joukko-osastoihinsa kouluttamaan muita varusmiehiä loppupalveluksensa ajaksi.

- Tavoitteena on kouluttaa oma-aloitteisia, nopeaan toimeenpanoon kykeneviä joukkuetason taistelunjohtajia, jotka kykenevät kouluttamaan johtajakaudella oman sodan ajan joukkonsa ja johtamaan sitä. Kurssilla opetetaan johtajakoulutuksen mukaiset asiakokonaisuudet johtamisesta, kouluttamisesta ja toimintakyvystä. Aselajikoulutuksesta keskitytään mekanisoitujen joukkojen  joukkueenjohtajan, tulenjohtajan ja erillisjoukkueiden johtajan tehtäviin ja niissä harjaantumiseen oman joukkotyypin kalustolla. Taistelulajeista painopisteessä on hyökkäys ja siinä erityisesti aselajien yhteistoiminta, kertoo kurssinjohtaja, kapteeni Jonne Salminen.

Kurssin aikana on kaksi ampumaharjoitusta ja kolme panssariharjoitusta.

- Näiden lisäksi on paljon päiväharjoituksia, kartta- ja käskynantoharjoituksia niin maastossa kuin simulaattoriavusteisena. Kaikki harjoitukset ovat tärkeitä ja liittyvät aina olennaisesti käytännössä oppimiseen maastossa oikealla panssarivaunukalustolla. Ampumaharjoituksista tärkein on tammikuun loppuun sijoittuva ampumaharjoitus 2, jossa painopiste on joukkue- ja yhteistoiminta-ammunnoissa.

- Panssariharjoituksista kaikki ovat merkittäviä, mutta kurssin osaaminen mitataan "loppusodassa" Parolannummen lähiharjoitusalueilla helmikuun puolivälissä, kapteeni Salminen kertoo.

Kurssi on kapteeni Salmisen mukaan erittäin intensiivinen, vaativa  ja käytännönläheinen.

- Oppilailta odotamme asennetta ja oppimisen nälkää kohdata uudet haasteet. Kurssi tarjoaa mahdollisuuden monipuoliseen johtajakoulutukseen, yksilölliseen palautteeseen ja käytännön suorituksien kautta oppimiseen.

Panssarireserviupseerikursseja järjestetään Panssarikoulussa kaksi kertaa vuodessa.

Panssarikoulu ja koko Maasotakoulu toivottaa antoisaa ja hyvää kurssia kaikille panssarirukkilaisille ja heidän kouluttajilleen!